Вікторія Міняйло

 

Ведення документації в навчальних закладах здійснюється відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1242 «Про затвердження Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах  виконавчої влади», пункту 106 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 778, та з метою встановлення єдиних вимог до ведення ділової документації в загальноосвітніх навчальних закладах, наказом Міністерства освіти і науки України від 28 серпня 2013 року № 1239 затверджено Типову Інструкцію з діловодства у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності (надалі – Інструкція з діловодства).

 

Інструкція з діловодства встановлює загальні вимоги щодо документування управлінської інформації організації роботи з документами та перелік типових документів, що обов’язково створюються під час діяльності загальноосвітніх навальних закладів.

Дотримання вимог і рекомендацій щодо порядку здійснення документування, встановлених Інструкцією з діловодства, є обов’язковим для всіх працівників загальноосвітніх навчальних закладів.

Визначення базових понять діловодства

В Україні офіційно прийняті три визначення документа, зафіксовані в деяких Державних стандартах (ДСТУ):

  • ДСТУ 2392-94: «Документ – записана інформація, яка може розглядатися як одиниця під час здійснення інформаційної діяльності» [1];
  • ДСТУ 3017-95: «Документ – матеріальний об’єкт із інформацією, закріпленою створеним людиною способом для її передавання в часі та просторі» [2];
  • ДСТУ 2732:2004: «Документ – інформація, зафіксована на матеріальному носії, основною функцією якого є зберігати та передавати її в часі та просторі» [3].

Діловодство – сукупність процесів, що забезпечують документування управлінської інформації та організування роботи зі службовими документами [3].

Копія (документа) – документ, що містить точне знакове відтворення змісту чи документної інформації іншого документа і в окремих випадках — деяких його зовнішніх ознак [3].

Службовий документ – документ, який створила або отримала установа в процесі діяльності [3].

Оригінал (службового документа) – примірник службового документа, що першим набуває юридичної сили [3].

Дублікат оригіналу(службового документа) – повторно оформлений службовий документ для використовування, замість втраченого чи пошкодженого оригіналу, що має таку саму юридичну силу [3].

Витяг (зі службового документа) – засвідчена копія частини тексту службового документа [3].

Бланк установи – бланк службового документа, що дає змогу визначити установу – створювача документа [3].

 

Загальні вимоги до документації

  1. Відповідно ст. 11 до Закону України «Про засади державної мовної політики», п. 2.3 Типової інструкції з діловодства у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності основною мовою роботи, діловодства й документації є державна мова.
  2. Тексти офіційних оголошень, повідомлень виконуються державною мовою.
  3. Документ повинен містити обов’язкові для його виду реквізити, що розміщуються в установленому порядку, а саме: найменування ЗНЗ, ідентифікаційний код юридичної особи, поштова адреса, із зазначенням індексу підприємства зв’язку, номер телефону, e­mail, номер реєстраційного рахунку в обслуговуючий фінансовій установі (за потреби), назву виду документа (крім листів), дату, реєстраційний індекс документа, заголовок до тексту, текст, підпис.
  4. На документах, що складаються в ЗНЗ, їх найменування повинно відповідати найменуванню, зазначеному в статуті. Скорочене найменування ЗНЗ застосовується в разі, коли вони офіційно зафіксовано у статуті. Скорочене найменування подають у дужках (або без них) нижче повної, окремим рядком у центрі.
  5. Датою документа є відповідно дата його підписання або затвердження.
  6. Уся ділова документація зберігається в спеціально обладнаних приміщеннях, шафах чи сейфах із дотриманням вимог Закону України «Про захист персональних даних» і не повинна мати доступу третіх осіб.
  7. Усі книги та журнали (крім класних), що ведуться в загальноосвітніх навчальних закладах, поаркушно пронумеровуються, прошнуровуються та підписуються керівником. Підпис керівника засвідчується печаткою навчального закладу.
  8. Книги обліку та видачі (реєстрації) свідоцтв про базову загальну середню освіту, атестатів про повну загальну середню освіту, золотих медалей «За високі досягнення у навчанні» та срібних медалей «За досягнення у навчанні» нумеруються по сторінках, прошнуровуються й підписуються керівником місцевого органу управління освітою, якому підпорядкований загальноосвітній навчальний заклад. Підпис керівника засвідчується печаткою відповідного органу управління освітою.
  9. Під час оформлення документів на двох і більше сторінках друга та наступні сторінки повинні бути пронумеровані. Номери сторінок ставляться посередині верхнього поля аркуша арабськими цифрами без зазначення слова «сторінка» та розділових знаків. Перша сторінка не нумерується.
  10. Тексти документів постійного зберігання друкуються на одному боці аркуша. Документи зі строком зберігання до 5 років можна друкувати на лицьовому й зворотному боці аркуша.
  11. Загальноосвітній навчальний заклад може засвідчувати копії лише тих документів, що створюються в ньому.
  12. Відмітка «Копія» проставляється на лицьовому боці у верхньому правому кутку першого аркуша документа. Напис про засвідчення документа складають зі слів «Згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів (ініціалу імені) та прізвища, дати засвідчення копії й проставляється нижче реквізиту документа «Підпис».
  13. Ділові папери, які надходять до загальноосвітніх навчальних закладів чи відправляються з них, реєструються в журналі вхідної та вихідної кореспонденції.

 

Документування діяльності загальноосвітнього навчального закладу

Документування діяльності загальноосвітніх навчальних закладів полягає у створенні документів, у яких фіксується інформація про управлінську (організаційно-розпорядчу) діяльність і здійснення начально-виховного процесу.

Підставою для створення документів є необхідність засвідчення наявності та змісту діяльності, переведення, зберігання й використання інформації протягом певного часу або постійно.

Таблиця 1

 

Перелік типових документів, що обов’язково створюються під час діяльності загальноосвітніх навчальних закладів із зазначенням строків зберігання (додаток № 4 Інструкції з діловодства)

 

П/п

 Назва документа

 Строк зберігання

 

1.                  

 Статут загальноосвітнього навчального закладу

 До ліквідації закладу

 

2.                  

 Свідоцтво про державну атестацію загальноосвітнього навчального закладу

 До ліквідації закладу

 

3.                  

Матеріали державної атестації загальноосвітнього навчального закладу

 До ліквідації закладу

 

4.                  

Приймально-здавальні акти загальноосвітнього навчального закладу (при зміні керівництва)

 До ліквідації закладу

 

5.                  

Журнали обліку перевірок, ревізій та контролю за виконанням їх рекомендацій (контрольно-візитаційний журнал)

5 років

 

6.                  

Статистична звітність (форми № ЗНЗ-1, № ЗНЗ-3, № 83-РВК та інші)

Відповідно до рекомендацій Держстату

 

7.                  

 Номенклатура справ

5 років після заміни новою

 

8.                  

Ліцензія на право проведення освітньої діяльності загальноосвітнім навчальним закладом (стосується приватних загальноосвітніх навчальних закладів)

 До ліквідації закладу

 

9.                  

Робочий навчальний, річний, перспективний плани роботи навчального закладу

 5 років

 

10.              

Програми (предметів, факультативів, курсів за вибором, гуртків, секцій)

 До заміни новими

11.              

Класні журнали (1–4 і 5–11 класів) та журнали обліку (навчальних досягнень учнів, які перебувають на індивідуальному навчанні, планування та обліку роботи гуртка, факультативу тощо, групи продовженого дня, виконання педагогічного навантаження (пропущених і замінених уроків))

 5 років

12.              

Письмові роботи учнів з проходження державної підсумкової атестації

1 рік

 

 

13.              

Накази та книги реєстрації наказів з основної діяльності

До ліквідації закладу

 

14.              

Накази та книги реєстрації наказів з адміністративно-господарських питань

 5 років

15.              

Накази та книги реєстрації наказів з кадрових питань (особового складу)

75 років1,

1накази про короткострокові відрядження в межах України та за кордон; стягнення; надання щорічних оплачуваних відпусток та відпусток у зв’язку з навчанням – 5 років

16.              

 Трудові книжки працівників, санітарні книжки

До запитання, не затребувані не менше

50 років

17.              

 Особові справи працівників (картки)

 Після звільнення 75 років

18.              

 Особові справи учнів

 3 роки після закінчення

19.              

Книги обліку та видачі (реєстрації) свідоцтв про базову загальну середню освіту, атестатів про повну загальну середню освіту, золотих медалей «За високі досягнення у навчанні» та срібних медалей «За досягнення у навчанні», похвальних листів «За високі досягнення у навчанні» та похвальних грамот «За особливі досягнення у вивченні окремих предметів»

 75 років

 

20.              

Книга обліку бланків трудових книжок і вкладок до них

3 роки

 

21.              

Журнали обліку видачі трудових книжок і вкладок до них

 50 років

22.              

Правила внутрішнього розпорядку загальноосвітнього навчального закладу

1 рік після заміни новими

23.              

 Посадові інструкції працівників закладу

5 років після заміни новими

24.              

Протоколи (педагогічної ради, загальних зборів (конференції) колективу, атестаційної комісії, державних атестаційних комісій тощо)

 5 років

25.              

Книги (журнали) реєстрації протоколів (педагогічної ради, загальних зборів (конференції) колективу, атестаційної комісії, державних атестаційних комісій тощо)

5 років

26.              

Книга (журнал) внутрішнього контролю (ведеться в довільній формі)

 5 років

 

27.              

 Реєстраційні журнали вхідних і вихідних документів

 3 роки

28.              

 Реєстраційний журнал звернень громадян

5 років

29.              

Журнали реєстрації інструктажів із питань охорони праці

10 років після закінчення журналу

30.              

Журнал реєстрації осіб, що потерпіли від нещасних випадків

45 років після закінчення журналу

31.              

Інвентарно-технічний паспорт загальноосвітнього навчального закладу

5 років після ліквідації основних засобів

32.              

Документи (свідоцтва, акти, договори) на землю, споруди, майно, на право володіння, користування, розпорядження майном

 До ліквідації закладу

33.              

Матеріали організації та проведення атестації педагогічних працівників (списки членів, протоколи засідань, рішення атестаційної комісії; звіти й відомості про проведення атестації, заяви про незгоду з рішеннями атестаційної комісії та документи (довідки, висновки) про їх розгляд)

 5 років

 

34.              

Інвентарна книга бібліотечного фонду – за наявності бібліотеки

 До ліквідації бібліотеки

35.              

Списки учнів загальноосвітніх навчальних закладів (алфавітна книга запису учнів)

 До ліквідації закладу

 

Зберігання та знищення документів:

  1. Документи (справи) з моменту створення (одержання) або формування зберігаються в закладі до передачі архівній установі.
  2. Керівник загальноосвітнього навчального закладу та спеціально призначена (призначені) для цього особа (особи) зобов’язані забезпечити зберігання документів і справ.
  3. Справи повинні зберігатися у вертикальному положенні в шафах, що закриваються. На корінцях обкладинок справ зазначаються індекси справ.
  4. Видача справ у тимчасове користування працівникам загальноосвітнього навчального закладу здійснюється з усного дозволу його керівника, а іншим установам – з його письмового дозволу. На видану справу складається картка – замінник. У картці зазначаються індекс справи, заголовок справи, дата її видачі, особа, якій справу видано, дата її повернення, підписи осіб, які видали та прийняли справу.
  5. Надання справ у тимчасове користування здійснюється не більш як на один місяць.
  6. Вилучення документів із справи постійного зберігання забороняється. У виняткових випадках вилучення документів допускається з дозволу керівника загальноосвітнього навчального закладу з обов’язковим залишенням у справі засвідчених належним чином копій.
  7. Після закінчення терміну зберігання документів, які не підлягають передачі архівним установам, документи списуються комісією загальноосвітнього навчального закладу з проведення експертизи цінності документів, яку призначає керівник навчального закладу. На списану документацію експертна комісія складає відповідний акт. Списана документація знищується.

 

ЛІТЕРАТУРА

 

  1. ДСТУ 2392-94. Державний стандарт України. Інформація та документація. Базові поняття. Терміни та визначення. Затверджено і введено в дію наказом Держстандарту України від 29 березня 1994 р. № 68.
  2. ДСТУ 3017-95. Державний стандарт України. Видання. Основні види. Терміни та визначення. Затверджено і введено в дію наказом Держстандарту України від 23 лютого 1995 р. № 58.
  3. ДСТУ 2732:2004. Національний стандарт України. Діловодство й архівна справа. Терміни та визначення понять. Прийнято та надано чинності: наказ Держспоживстандарту України від 28 травня 2004 р. № 97.
  4. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 р. № 1242 «Про затвердження Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади».
  5. Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 778.
  6. Наказ Міністерства освіти і науки України від 28 серпня 2013 р. № 1239, яким затверджено Типову Інструкцію з діловодства у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності.