Вікторія Міняйло
Ведення документації в навчальних закладах здійснюється відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1242 «Про затвердження Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади», пункту 106 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 778, та з метою встановлення єдиних вимог до ведення ділової документації в загальноосвітніх навчальних закладах, наказом Міністерства освіти і науки України від 28 серпня 2013 року № 1239 затверджено Типову Інструкцію з діловодства у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності (надалі – Інструкція з діловодства).
Інструкція з діловодства встановлює загальні вимоги щодо документування управлінської інформації організації роботи з документами та перелік типових документів, що обов’язково створюються під час діяльності загальноосвітніх навальних закладів.
Дотримання вимог і рекомендацій щодо порядку здійснення документування, встановлених Інструкцією з діловодства, є обов’язковим для всіх працівників загальноосвітніх навчальних закладів.
Визначення базових понять діловодства
В Україні офіційно прийняті три визначення документа, зафіксовані в деяких Державних стандартах (ДСТУ):
- ДСТУ 2392-94: «Документ – записана інформація, яка може розглядатися як одиниця під час здійснення інформаційної діяльності» [1];
- ДСТУ 3017-95: «Документ – матеріальний об’єкт із інформацією, закріпленою створеним людиною способом для її передавання в часі та просторі» [2];
- ДСТУ 2732:2004: «Документ – інформація, зафіксована на матеріальному носії, основною функцією якого є зберігати та передавати її в часі та просторі» [3].
Діловодство – сукупність процесів, що забезпечують документування управлінської інформації та організування роботи зі службовими документами [3].
Копія (документа) – документ, що містить точне знакове відтворення змісту чи документної інформації іншого документа і в окремих випадках — деяких його зовнішніх ознак [3].
Службовий документ – документ, який створила або отримала установа в процесі діяльності [3].
Оригінал (службового документа) – примірник службового документа, що першим набуває юридичної сили [3].
Дублікат оригіналу(службового документа) – повторно оформлений службовий документ для використовування, замість втраченого чи пошкодженого оригіналу, що має таку саму юридичну силу [3].
Витяг (зі службового документа) – засвідчена копія частини тексту службового документа [3].
Бланк установи – бланк службового документа, що дає змогу визначити установу – створювача документа [3].
Загальні вимоги до документації
- Відповідно ст. 11 до Закону України «Про засади державної мовної політики», п. 2.3 Типової інструкції з діловодства у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності основною мовою роботи, діловодства й документації є державна мова.
- Тексти офіційних оголошень, повідомлень виконуються державною мовою.
- Документ повинен містити обов’язкові для його виду реквізити, що розміщуються в установленому порядку, а саме: найменування ЗНЗ, ідентифікаційний код юридичної особи, поштова адреса, із зазначенням індексу підприємства зв’язку, номер телефону, email, номер реєстраційного рахунку в обслуговуючий фінансовій установі (за потреби), назву виду документа (крім листів), дату, реєстраційний індекс документа, заголовок до тексту, текст, підпис.
- На документах, що складаються в ЗНЗ, їх найменування повинно відповідати найменуванню, зазначеному в статуті. Скорочене найменування ЗНЗ застосовується в разі, коли вони офіційно зафіксовано у статуті. Скорочене найменування подають у дужках (або без них) нижче повної, окремим рядком у центрі.
- Датою документа є відповідно дата його підписання або затвердження.
- Уся ділова документація зберігається в спеціально обладнаних приміщеннях, шафах чи сейфах із дотриманням вимог Закону України «Про захист персональних даних» і не повинна мати доступу третіх осіб.
- Усі книги та журнали (крім класних), що ведуться в загальноосвітніх навчальних закладах, поаркушно пронумеровуються, прошнуровуються та підписуються керівником. Підпис керівника засвідчується печаткою навчального закладу.
- Книги обліку та видачі (реєстрації) свідоцтв про базову загальну середню освіту, атестатів про повну загальну середню освіту, золотих медалей «За високі досягнення у навчанні» та срібних медалей «За досягнення у навчанні» нумеруються по сторінках, прошнуровуються й підписуються керівником місцевого органу управління освітою, якому підпорядкований загальноосвітній навчальний заклад. Підпис керівника засвідчується печаткою відповідного органу управління освітою.
- Під час оформлення документів на двох і більше сторінках друга та наступні сторінки повинні бути пронумеровані. Номери сторінок ставляться посередині верхнього поля аркуша арабськими цифрами без зазначення слова «сторінка» та розділових знаків. Перша сторінка не нумерується.
- Тексти документів постійного зберігання друкуються на одному боці аркуша. Документи зі строком зберігання до 5 років можна друкувати на лицьовому й зворотному боці аркуша.
- Загальноосвітній навчальний заклад може засвідчувати копії лише тих документів, що створюються в ньому.
- Відмітка «Копія» проставляється на лицьовому боці у верхньому правому кутку першого аркуша документа. Напис про засвідчення документа складають зі слів «Згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів (ініціалу імені) та прізвища, дати засвідчення копії й проставляється нижче реквізиту документа «Підпис».
- Ділові папери, які надходять до загальноосвітніх навчальних закладів чи відправляються з них, реєструються в журналі вхідної та вихідної кореспонденції.
Документування діяльності загальноосвітнього навчального закладу
Документування діяльності загальноосвітніх навчальних закладів полягає у створенні документів, у яких фіксується інформація про управлінську (організаційно-розпорядчу) діяльність і здійснення начально-виховного процесу.
Підставою для створення документів є необхідність засвідчення наявності та змісту діяльності, переведення, зберігання й використання інформації протягом певного часу або постійно.
Таблиця 1
Перелік типових документів, що обов’язково створюються під час діяльності загальноосвітніх навчальних закладів із зазначенням строків зберігання (додаток № 4 Інструкції з діловодства)
П/п |
Назва документа |
Строк зберігання |
1. |
Статут загальноосвітнього навчального закладу |
До ліквідації закладу |
2. |
Свідоцтво про державну атестацію загальноосвітнього навчального закладу |
До ліквідації закладу |
3. |
Матеріали державної атестації загальноосвітнього навчального закладу |
До ліквідації закладу |
4. |
Приймально-здавальні акти загальноосвітнього навчального закладу (при зміні керівництва) |
До ліквідації закладу |
5. |
Журнали обліку перевірок, ревізій та контролю за виконанням їх рекомендацій (контрольно-візитаційний журнал) |
5 років |
6. |
Статистична звітність (форми № ЗНЗ-1, № ЗНЗ-3, № 83-РВК та інші) |
Відповідно до рекомендацій Держстату |
7. |
Номенклатура справ |
5 років після заміни новою |
8. |
Ліцензія на право проведення освітньої діяльності загальноосвітнім навчальним закладом (стосується приватних загальноосвітніх навчальних закладів) |
До ліквідації закладу |
9. |
Робочий навчальний, річний, перспективний плани роботи навчального закладу |
5 років |
10. |
Програми (предметів, факультативів, курсів за вибором, гуртків, секцій) |
До заміни новими |
11. |
Класні журнали (1–4 і 5–11 класів) та журнали обліку (навчальних досягнень учнів, які перебувають на індивідуальному навчанні, планування та обліку роботи гуртка, факультативу тощо, групи продовженого дня, виконання педагогічного навантаження (пропущених і замінених уроків)) |
5 років |
12. |
Письмові роботи учнів з проходження державної підсумкової атестації |
1 рік |
13. |
Накази та книги реєстрації наказів з основної діяльності |
До ліквідації закладу |
14. |
Накази та книги реєстрації наказів з адміністративно-господарських питань |
5 років |
15. |
Накази та книги реєстрації наказів з кадрових питань (особового складу) |
75 років1, 1накази про короткострокові відрядження в межах України та за кордон; стягнення; надання щорічних оплачуваних відпусток та відпусток у зв’язку з навчанням – 5 років |
16. |
Трудові книжки працівників, санітарні книжки |
До запитання, не затребувані не менше 50 років |
17. |
Особові справи працівників (картки) |
Після звільнення 75 років |
18. |
Особові справи учнів |
3 роки після закінчення |
19. |
Книги обліку та видачі (реєстрації) свідоцтв про базову загальну середню освіту, атестатів про повну загальну середню освіту, золотих медалей «За високі досягнення у навчанні» та срібних медалей «За досягнення у навчанні», похвальних листів «За високі досягнення у навчанні» та похвальних грамот «За особливі досягнення у вивченні окремих предметів» |
75 років |
20. |
Книга обліку бланків трудових книжок і вкладок до них |
3 роки |
21. |
Журнали обліку видачі трудових книжок і вкладок до них |
50 років |
22. |
Правила внутрішнього розпорядку загальноосвітнього навчального закладу |
1 рік після заміни новими |
23. |
Посадові інструкції працівників закладу |
5 років після заміни новими |
24. |
Протоколи (педагогічної ради, загальних зборів (конференції) колективу, атестаційної комісії, державних атестаційних комісій тощо) |
5 років |
25. |
Книги (журнали) реєстрації протоколів (педагогічної ради, загальних зборів (конференції) колективу, атестаційної комісії, державних атестаційних комісій тощо) |
5 років |
26. |
Книга (журнал) внутрішнього контролю (ведеться в довільній формі) |
5 років |
27. |
Реєстраційні журнали вхідних і вихідних документів |
3 роки |
28. |
Реєстраційний журнал звернень громадян |
5 років |
29. |
Журнали реєстрації інструктажів із питань охорони праці |
10 років після закінчення журналу |
30. |
Журнал реєстрації осіб, що потерпіли від нещасних випадків |
45 років після закінчення журналу |
31. |
Інвентарно-технічний паспорт загальноосвітнього навчального закладу |
5 років після ліквідації основних засобів |
32. |
Документи (свідоцтва, акти, договори) на землю, споруди, майно, на право володіння, користування, розпорядження майном |
До ліквідації закладу |
33. |
Матеріали організації та проведення атестації педагогічних працівників (списки членів, протоколи засідань, рішення атестаційної комісії; звіти й відомості про проведення атестації, заяви про незгоду з рішеннями атестаційної комісії та документи (довідки, висновки) про їх розгляд) |
5 років
|
34. |
Інвентарна книга бібліотечного фонду – за наявності бібліотеки |
До ліквідації бібліотеки |
35. |
Списки учнів загальноосвітніх навчальних закладів (алфавітна книга запису учнів) |
До ліквідації закладу |
Зберігання та знищення документів:
- Документи (справи) з моменту створення (одержання) або формування зберігаються в закладі до передачі архівній установі.
- Керівник загальноосвітнього навчального закладу та спеціально призначена (призначені) для цього особа (особи) зобов’язані забезпечити зберігання документів і справ.
- Справи повинні зберігатися у вертикальному положенні в шафах, що закриваються. На корінцях обкладинок справ зазначаються індекси справ.
- Видача справ у тимчасове користування працівникам загальноосвітнього навчального закладу здійснюється з усного дозволу його керівника, а іншим установам – з його письмового дозволу. На видану справу складається картка – замінник. У картці зазначаються індекс справи, заголовок справи, дата її видачі, особа, якій справу видано, дата її повернення, підписи осіб, які видали та прийняли справу.
- Надання справ у тимчасове користування здійснюється не більш як на один місяць.
- Вилучення документів із справи постійного зберігання забороняється. У виняткових випадках вилучення документів допускається з дозволу керівника загальноосвітнього навчального закладу з обов’язковим залишенням у справі засвідчених належним чином копій.
- Після закінчення терміну зберігання документів, які не підлягають передачі архівним установам, документи списуються комісією загальноосвітнього навчального закладу з проведення експертизи цінності документів, яку призначає керівник навчального закладу. На списану документацію експертна комісія складає відповідний акт. Списана документація знищується.
ЛІТЕРАТУРА
- ДСТУ 2392-94. Державний стандарт України. Інформація та документація. Базові поняття. Терміни та визначення. Затверджено і введено в дію наказом Держстандарту України від 29 березня 1994 р. № 68.
- ДСТУ 3017-95. Державний стандарт України. Видання. Основні види. Терміни та визначення. Затверджено і введено в дію наказом Держстандарту України від 23 лютого 1995 р. № 58.
- ДСТУ 2732:2004. Національний стандарт України. Діловодство й архівна справа. Терміни та визначення понять. Прийнято та надано чинності: наказ Держспоживстандарту України від 28 травня 2004 р. № 97.
- Постанова Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 р. № 1242 «Про затвердження Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади».
- Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 778.
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 28 серпня 2013 р. № 1239, яким затверджено Типову Інструкцію з діловодства у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності.