Учасники олімпіади

В олімпіаді з екології беруть участь учні 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, які стали переможцями попереднього етапу змагань. 

Структура олімпіади

ІІІ етап олімпіади складається з двох турів: теоретичного та практичного. Для проведення олімпіади необхідно виділити щонайменше два дні.

Під час теоретичного туру в кожній аудиторії протягом усього туру повинен перебувати спостерігач, призначений оргкомітетом. Зашифровані роботи передаються членам журі для перевірки.

Практичний тур рекомендується проводити у формі публічного захисту проектів, виконаних учасниками змагань за індивідуальною тематикою. Для цього оргкомітет забезпечує кожного учасника стендом – місцем, де розміщуються матеріали проекту (постер), моделі чи інше обладнання, необхідне для демонстрації проекту.

Вимоги до постеру

Рекомендовані розміри стенду – 125х125 см, у тому числі заголовок 25 см заввишки. Стендова доповідь повинна містити: заголовок (назву роботи); повну інформацію про автора; навчальний заклад; клас; населений пункт; прізвище, ім’я, по батькові та посаду наукового керівника й коротке викладення роботи (мета й завдання роботи, матеріали та методи її виконання, результати, висновки). Рекомендований розмір заголовка доповіді ― не менше 100 пт, розмір тексту ― 20 пт, міжрядковий інтервал ― 1,5. Назву доповіді слід зробити конкретною та якомога коротшою для кращого сприйняття учасниками.

Рисунки повинні бути чіткі, з підписами та розшифрованими умовними позначеннями. У тексті повинні бути посилання на всі рисунки. Речення слід робити короткими, конкретними, однозначними, використовувати максимум графічного матеріалу й мінімум тексту.

Вимоги до проекту:

  1. Проект повинен містити результати лабораторних, польових чи теоретичних досліджень, отримані особисто учасником олімпіади, а не представляти огляд літературних джерел чи інформації з Інтернету.
  2. Обсяг письмового тексту не повинен перевищувати 30 аркушів формату А4.
  3. Рекомендована структура проекту:
  • титульна сторінка;
  • тези роботи;
  • зміст («Список скорочень», «Вступ», «Матеріали та методи досліджень», «Результати», «Висновки». Можливий також розділ «Пропозиції» чи «Впровадження», якщо вони реально будуть);
  • список використаних джерел.

 

  1. Ілюстрації та таблиці повинні бути пронумеровані та розміщені в проекті після першого посилання на них в зручному місці.
  2. Стиль викладу проекту ― стислий, лаконічний, ясний, чіткий, науковий. Розділ «Результати» (містить результати власних досліджень) складає близько 60 % від загального обсягу. Розділ «Висновки» – не більше, ніж одну сторінку. Висновки повинні бути обґрунтовані та підтверджені отриманими результатами.
  3. Матеріали, які на думку учасника олімпіади мають сприяти розумінню проекту, але не були включені до основного тексту, можна оформити у вигляді додатків – фотоальбомів, колекцій, моделей тощо.
  4. Проекти перевіряються лише на відповідність вимогам оформлення для допуску до захисту. Зміст проектів до початку олімпіади не перевіряється та не оцінюється.

Теоретичний тур

Теоретичний тур олімпіади буде включати тести групи А, Б та В, завдання з відкритою відповіддю, екологічні задачі. Приблизно 2/3 цих завдань – завдання з екології, де базовим предметом є біологія, а решта – фізика, хімія, географія. Тривалість виконання завдань визначається з урахуванням вікової категорії учасників змагань.

Практичний тур

Стендова сесія виконується таким чином:

  1. Усім стендам призначаються постійні номери.
  2. Члени журі заслуховують захист проекту кожним учасником.
  3. Захист проекту триває до 5 хвилин. Протягом наступних 3 хвилин члени журі ставлять питання учаснику, виставляють оцінки. Кожен член журі оцінює роботи індивідуально й заповнює окремий бланк оцінювання.

Оцінювання

Основна частина балів (до 80 %) повинна бути отримана учасником за рахунок стендової сесії.

Для перевірки робіт учасників олімпіади визначаються критерії їх оцінювання, що полегшує роботу членів журі й об’єктивує процес оцінювання. У критеріях оцінювання повинні бути відображені правильність і науковість викладення матеріалу, повнота розкриття понять і закономірностей, точність вживання екологічної термінології, логічність і доказовість у викладенні матеріалу, ступінь сформованості інтелектуальних, загальноосвітніх та специфічних умінь школярів (робота з картографічними, статистичними та іншими додатковими матеріалами). При оцінюванні захисту проектів враховано повинно бути наступне:

  • Чи добре учень розуміє свій проект?
  • Наскільки добре учень володіє науковою термінологією та методами?
  • Детальність і точність документованості дослідження.
  • Чи найкращим чином було виконано експериментальні процедури?

Критерії оцінювання проектів 

Оригінальність (20 балів)

Наскільки проект оригінальний у:

  • постановці проблеми;
  • підходах до вирішення проблеми;
  • аналізі даних;
  • інтерпретації результатів;
  • використанні існуючого обладнання.

Науковість (30 балів)

  • Чи чітко сформульовано проблему?
  • Чи існує план вирішення проблеми?
  • Чи чітко визначено ті параметри, які потрібно оцінювати?
  • При наявності контрольних дослідів – чи вірно була визначена їх потреба і чи правильно вони були поставлені?
  • Чи відносяться виконані досліди до завдань первинної мети?
  • Наскільки повно розкрито проблему в роботі?
  • Чи реальне втілення проекту в життя?
  • Чи знайомий учень з іншими підходами чи теоріями, що стосуються проекту?
  • Чи достатньо було часу для виконання проекту?
  • Чи знайомий учень з науковою літературою в галузі, якій було присвячено його проект?

Ясність і ґрунтовність (20 балів)

  • Чіткість відповідей на запитання під час дискусії (пояснення мети, методів та вміння робити висновки). Звертати увагу на стиль: вільна розповідь чи завченість доповіді, оскільки останнє означає слабке розуміння основ?
  • Чи відображають письмові матеріали розуміння учнем його дослідження?
  • Чи має учень робочий щоденник з первинними результатами дослідження?
  • Упорядкованість у проекті його етапів.
  • Ясність вихідних даних та одержаних результатів.
  • Чіткість оформлення друкованої версії проекту.
  • Відображення проекту на стенді.

«Екологічність» та практичність проекту (20 балів)

  • Яким чином проект стосується проблем екології чи охорони довкілля?
  • Наскільки практичним є проект?

Навички (10 балів)

  • Чи достатньо в учня навичок, необхідних для виконання роботи (лабораторних, обчислювальних)?
  • Спостережливість.
  • Навички планування експерименту та роботи.
  • Навички проведення презентацій.

Постер (10)

  • Наскільки відповідає вимогам стиль викладення основних ідей проекту?
  • Чи пов’язані логічно смислові блоки стенду?
  • Наскільки відповідає стиль оформлення стенду основних ідеям проекту?
  • Цілісне враження від сприйняття стенду (достатній об’єм тексту; наявність графічного матеріалу; доречність малюнків і фото, їх чіткість і підписи; наявність розшифровки умовних позначень; зручний для сприйняття шрифт; гармонійне поєднання всіх складових постера).

Звіти про проведення ІІ етапу та заявки на участь команд у ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з екології слід подати до 25 грудня 2016 року на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її..

Електронні версії екологічних проектів учнів, які братимуть участь у ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з екології, необхідно надіслати до 17 січня 2016 року на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її..

У разі виникнення питань звертатися за телефоном: 095-22-84-564 (методист з екології ЛОІППО Лисенко Н. І.).