Питання вивчення іноземних мов – одне із основних питань освіти. Володіння громадянами англійською мовою та іншими іноземними мовами є важливим інструментом для зростання конкурентоспроможності нашої держави. Це також запорука успішної персональної кар’єри. Міністерство освіти і науки України вважає пріоритетним напрямком якісне навчання дітей іноземним мовам у контексті європейської інтеграції України та наближення до європейських стандартів.
Міністерство шукає різні підходи для забезпечення якісного навчання дітей мовам. Одним із таких нестандартних підходів є створення літніх таборів з іноземних мов. Літні мовні школи – це один із найважливіших проектів МОН загальнонаціонального значення. Мета проекту – підвищити рівень володіння англійською мовою серед учнів усіх шкіл країни, зацікавити дітей, започаткувати моду на вивчення іноземних мов в Україні, привернути увагу суспільства до цієї теми.
Пропонується трансформувати оздоровчі табори, в яких учні перебувають після закінчення навчального року, на літні школи вивчення англійської мови. Вони покликані спонукати школярів практично застосовувати знання з мов, отриманих протягом навчального року. Проведення дво- або тритижневої літньої школи передбачається на базі загальноосвітніх навчальних закладів протягом червня.
У таборах діти матимуть можливість спілкуватися іноземними мовами та застосовувати їх у різних формах діяльності (в ігрових та концертних програмах, театральних виставах тощо). Дитина зможе усвідомити свій рівень знань і зрозуміти, де і як їх можна застосовувати – спілкуватися із товаришами, розробляти проекти (театральні студії, спортивні змагання тощо). Формат літнього мовного табору має «спрацювати» завдяки тому, що:
– у них будуть задіяні не вчителі, а волонтери – отже, не виникатиме асоціацій із навчальним процесом у школі, має бути цікаво спілкуватися із наставниками, котрі «вболівають за ідею»;
– відсутність оцінки дозволятиме дітям вийти за рамки і «розкритися»;
– там можна буде отримати досвід саме у спілкуванні;
– колегіальна робота дітей із різним рівнем навченості сприятиме взаємному збагаченню;
– завдяки таким заходам учень зможе позбутися комплексів і віднайти мотивацію до вивчення іноземної мови;
– отже, школяреві легше зрозуміти, навіщо йому потрібна іноземна мова.
Мовні літні табори в системі освіти – спроба неформального підходу до навчання. Жодних домашніх завдань і оцінювання знань, командна робота і спільні проекти, творча діяльність під супроводом педагогів та волонтерів. Головне у створенні такої школи – це бажання, кадровий потенціал викладачів, а також волонтерів.
Літні мовні табори будуть працювати під час найдовших канікул, коли школярі потребують відпочинку. Саме тому вивчення іноземних мов у жодному разі не повинно перетворюватися на продовження навчального процесу. Основна мета мовних таборів — зацікавити учнів іноземними мовами та сприяти самостійній підготовці вдома.
Принципи діяльності літнього мовного табору з іноземної мови – це початкові положення, які визначають вимоги до змісту, методів і організаційних форм організації роботи учнів. Вони відповідають цілям і завданням усієї організації роботи з іноземної мови в школі та ілюструють суть педагогічної діяльності вчителя – організатора позакласної роботи учнів. Основними принципами діяльності літнього мовного табору є:
- принцип зв’язку навчання з життям;
- принцип комунікативної активності учнів;
- принцип зв’язку позакласної роботи з уроками іноземної мови.
Завдання мовного табору — показати дітям інший, відмінний від шкільного стиль викладання, де акцент ставиться на практичній частині та знаннях, які можна застосувати пізніше і в інших областях. Це дуже відрізняється від звичного багатьом батькам теоретичного підходу до освіти. Саме через таку діяльність діти істотно розширюють свій кругозір і дізнаються багато нового.
Під час перебування у літніх мовних таборах дитина зможе:
- здобути необхідні мовні навички;
- непомітно подолати мовний бар'єр;
- удосконалити свою розмовну мову;
- поєднати навчання із захопливим відпочинком;
- найголовніше — отримати мотивацію для подальшого вдосконалення знання іноземної мови.
Щодо структурування діяльності літніх мовних таборів, то учнів потрібно розподілити по групах, залежно від їхнього віку та рівня знання іноземної мови. З урахуванням цього навчання ведеться за різними адаптованими навчальними посібниками та різними напрямками. Така система дозволяє дитині відчувати себе комфортно в групі однолітків, які відповідають її рівню. Відповідні навчальні посібники надані партнерами і є у вільному доступі на веб-сайтах представництв та Міністерства освіти і науки.
Зрозуміло, що за одну зміну діти не зможуть кардинально поліпшити свої академічні та творчі здібності, тому найголовніше завдання мовного табору - показати дітям інший, відмінний від шкільного стиль викладання, де акцент ставиться на практичну частину і знання, які можна застосувати пізніше і в інших областях. Це дуже відрізняється від звичного багатьом батькам теоретичного підходу до освіти. Саме через таку діяльність діти істотно розширюють свій кругозір і дізнаються багато нового.
Фахівці Міністерства освіти і науки України та експерти міжнародних організацій пропонують систему роботи з проектами літніх мовних таборів, що передбачає відпрацювання всіх видів мовленнєвої діяльності в цікавій ігровій формі, розрахованій на різні рівні мовленнєвої компетенції – від А1 до В2.
Міністерство спільно з міжнародними партнерами підготувало графік проведення основних заходів: http://www.mon.gov.ua/activity/litni-movni-tabori/povidomlennya/grafik-provedennya-osnovnix-zaxodiv.html
Міжнародні партнери МОН згодні надавати консультаційну допомогу та безкоштовні методичні матеріали педагогам та волонтерам, котрі долучаються до ініціативи. Інформація про це є на сайті Міністерства.
Для того, щоб усі плюси перебування дитини в мовному таборі спрацювали, необхідно зробити правильний вибір місця проведення. Крім з’ясування особливостей школи, де розташований табір, програми навчання, запропонованої в ньому, необхідно звернути увагу на кілька важливих моментів, таких як:
- особливості інфраструктури табору (майданчики для масових заходів, комп'ютери, доступ в Інтернет тощо);
- режим дня, передбачений у таборі (наявність вільного особистого часу);
- кількість дітей у загоні й кількість вожатих (традиційно для мовних таборів 1–2 вожатих на 12–15 дітей);
- особливості організації охорони території та забезпечення безпеки відпочинку, протипожежного забезпечення;
- кількість занять на день, компетентність викладацького складу, присутність у таборі носіїв мови, які мають допуск і дозвіл на спілкування та роботу з дітьми.
Щ одо змісту роботи з учнями, то фахівцями були обрані наступні тематичні напрямки: здоровий спосіб життя; талановита молодь країн, мова яких вивчається, та України; свята та традиції країн, мова яких вивчається, та України; театральна студія; студія мистецтв; екологія рідного краю.