Питання вивчення іноземних мов – одне із основних питань освіти. Володіння громадянами англійською мовою та іншими іноземними мовами є важливим інструментом для зростання конкурентоспроможності нашої держави.  Це також запорука успішної персональної кар’єри. Міністерство освіти і науки України вважає пріоритетним напрямком якісне навчання дітей іноземним мовам у контексті європейської інтеграції України та наближення до європейських стандартів.

 Міністерство шукає різні підходи для забезпечення якісного навчання дітей мовам. Одним із таких нестандартних підходів є створення літніх таборів з іноземних мов. Літні мовні школи – це один із найважливіших проектів МОН загальнонаціонального значення. Мета проекту – підвищити рівень володіння англійською мовою серед учнів усіх шкіл країни, зацікавити дітей, започаткувати моду на вивчення іноземних мов в Україні, привернути увагу суспільства до цієї теми.

 Пропонується трансформувати оздоровчі табори, в яких учні перебувають після закінчення навчального року, на літні школи вивчення англійської мови. Вони покликані спонукати школярів практично застосовувати знання з мов, отриманих протягом навчального року. Проведення дво- або тритижневої літньої школи передбачається на базі загальноосвітніх навчальних закладів протягом червня.

 У таборах діти матимуть можливість спілкуватися іноземними мовами та застосовувати їх у різних формах діяльності (в ігрових та концертних програмах, театральних виставах тощо). Дитина зможе усвідомити свій рівень знань і зрозуміти, де і як їх можна застосовувати – спілкуватися із товаришами, розробляти проекти (театральні студії, спортивні змагання тощо). Формат літнього мовного табору має «спрацювати» завдяки тому, що:

 – у них будуть задіяні не вчителі, а волонтери – отже, не виникатиме асоціацій із навчальним процесом у школі, має бути цікаво спілкуватися із наставниками, котрі «вболівають за ідею»;

 – відсутність оцінки дозволятиме дітям вийти за рамки і «розкритися»;

 – там можна буде отримати досвід саме у спілкуванні;

 – колегіальна робота дітей із різним рівнем навченості сприятиме взаємному збагаченню;

 – завдяки таким заходам учень зможе позбутися комплексів і віднайти мотивацію до вивчення іноземної мови;

 – отже, школяреві легше зрозуміти, навіщо йому потрібна іноземна мова.

 Мовні літні табори в системі освіти – спроба неформального підходу до навчання. Жодних домашніх завдань і оцінювання знань, командна робота і спільні проекти, творча діяльність під супроводом педагогів та волонтерів. Головне у створенні такої школи – це бажання, кадровий потенціал викладачів, а також волонтерів.

 Літні мовні табори будуть працювати під час найдовших канікул, коли школярі потребують відпочинку. Саме тому вивчення іноземних мов у жодному разі не повинно перетворюватися на продовження навчального процесу. Основна мета мовних таборів — зацікавити учнів іноземними мовами та сприяти самостійній підготовці вдома.

 Принципи діяльності літнього мовного табору з іноземної мови – це початкові положення, які визначають вимоги до змісту, методів і організаційних форм організації роботи учнів. Вони відповідають цілям і завданням усієї організації роботи з іноземної мови в школі та ілюструють суть педагогічної діяльності вчителя – організатора позакласної роботи учнів. Основними принципами діяльності літнього мовного табору є:

  • принцип зв’язку навчання з життям;
  • принцип комунікативної активності учнів;
  • принцип зв’язку позакласної роботи з уроками іноземної мови.

 Завдання мовного табору — показати дітям інший, відмінний від шкільного стиль викладання, де акцент ставиться на практичній частині та знаннях, які можна застосувати пізніше і в інших областях. Це дуже відрізняється від звичного багатьом батькам теоретичного підходу до освіти. Саме через таку діяльність діти істотно розширюють свій кругозір і дізнаються багато нового.

 Під час перебування у літніх мовних таборах дитина зможе:

  • здобути необхідні мовні навички;
  • непомітно подолати мовний бар'єр;
  • удосконалити свою розмовну мову;
  • поєднати навчання із захопливим відпочинком;
  • найголовніше — отримати мотивацію для подальшого вдосконалення знання іноземної мови.

 Щодо структурування діяльності літніх мовних таборів, то учнів потрібно розподілити по групах, залежно від їхнього віку та рівня знання іноземної мови. З урахуванням цього навчання ведеться за різними адаптованими навчальними посібниками та різними напрямками. Така система дозволяє дитині відчувати себе комфортно в групі однолітків, які відповідають її рівню. Відповідні навчальні посібники надані партнерами і є у вільному доступі на веб-сайтах представництв та Міністерства освіти і науки.

 Зрозуміло, що за одну зміну діти не зможуть кардинально поліпшити свої академічні та творчі здібності, тому найголовніше завдання мовного табору - показати дітям інший, відмінний від шкільного стиль викладання, де акцент ставиться на практичну частину і знання, які можна застосувати пізніше і в інших областях. Це дуже відрізняється від звичного багатьом батькам теоретичного підходу до освіти. Саме через таку діяльність діти істотно розширюють свій кругозір і дізнаються багато нового.

 Фахівці Міністерства освіти і науки України та експерти міжнародних організацій пропонують систему роботи з проектами літніх мовних таборів, що передбачає відпрацювання всіх видів мовленнєвої діяльності в цікавій ігровій формі, розрахованій на різні рівні мовленнєвої компетенції – від А1 до В2.

 Міністерство спільно з міжнародними партнерами підготувало графік  проведення основних заходів: http://www.mon.gov.ua/activity/litni-movni-tabori/povidomlennya/grafik-provedennya-osnovnix-zaxodiv.html

 Міжнародні партнери МОН згодні надавати консультаційну допомогу та безкоштовні методичні матеріали педагогам та волонтерам, котрі долучаються до ініціативи. Інформація про це є на сайті Міністерства.

 Для того, щоб усі плюси перебування дитини в мовному таборі спрацювали, необхідно зробити правильний вибір місця проведення. Крім з’ясування особливостей школи, де розташований табір, програми навчання, запропонованої в ньому, необхідно звернути увагу на кілька важливих моментів, таких як:

  • особливості інфраструктури табору (майданчики для масових заходів, комп'ютери, доступ в Інтернет тощо);
  • режим дня, передбачений у таборі (наявність вільного особистого часу);
  • кількість дітей у загоні й кількість вожатих (традиційно для мовних таборів 1–2 вожатих на 12–15 дітей);
  • особливості організації охорони території та забезпечення безпеки відпочинку, протипожежного забезпечення;
  • кількість занять на день, компетентність викладацького складу, присутність у таборі носіїв мови, які мають допуск і дозвіл на спілкування та роботу з дітьми.

Щ одо змісту роботи з учнями, то фахівцями були обрані наступні тематичні напрямки: здоровий спосіб життя; талановита молодь країн, мова яких вивчається, та України; свята та традиції країн, мова яких вивчається, та України; театральна студія; студія мистецтв; екологія рідного краю.