13 лютого 2018 року в Міністерстві освіти і науки України відбулась репрезентація української версії освітньої платформи «Живемо в демократії»
(Living-Democracy). Це важлива подія для всіх освітян, хто активно долучається до просування демократії в освіті, демократичного врядування та розвитку громадянського суспільства. Створена платформа – унікальний безкоштовний освітній ресурс, спрямований на популяризацію демократичних перетворень і поширення навчальних матеріалів.
У заході взяли участь представники Міністерства освіти і науки України, посольства Швейцарії в Україні, Швейцарського бюро співробітництва в Україні, експерти з освіти для демократичного громадянства (ОДГ) та освіти з прав людини (ОПЛ), учителі, керівники шкіл, учні, майстер-тренери й тренери з ОДГ/ОПЛ, представники органів державної влади та органів місцевого самоврядування, ЗМІ.
З вітальним словом до всіх учасників заходу звернулись: Павло Хобзей, заступник Міністра освіти і науки України; Ґійом Шойрер, Надзвичайний і Повноважний Посол Швейцарської Конфедерації в Україні; Володимир Луговий, перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України.
Центральну доповідь – «Платформа Living-Democracy.com.ua – простий та зручний ресурсний портал для освітян!» виголосили керівники швейцарсько-українського проекту «Розвиток громадянських компетентностей в Україні – DOCCU» Коріна Борер і професор Цюрихського педагогічного університету (Швейцарія) Рольф Голлоб.
Наступна частина заходу була присвячена популяризації кращих практик співпраці школи, влади та громади серед пілотних регіонів України, у яких реалізується проект DOCCU (Дніпропетровська, Івано-Франківська, Київська, Луганська, Львівська, Одеська, Полтавська та Херсонська області).
Луганську область представляли Анатолій Данильєв, проректор Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат історичних наук, доцент; Микола Журба, професор кафедри управляння освітою Луганського ОІППО, доктор філософських наук; Марина Устенко, директор Попаснянської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 21. Микола Журба в доповіді «Демократичне врядування в школі: досвід Луганської області» надав загальну інформацію про проект, підкреслив важливість та результативність заходів, які проводить ЛОІППО з реалізації проекту DOCCU на Луганщині у 2016–2017 роках. На першому етапі, зазначив доповідач, була проведена низка семінарів-тренінгів для координатора проекту, майстер-тренерів, а також для 20 викладачів і методистів Луганського ОІППО, директорів закладів загальної середньої освіти в регіоні.
У наступній фазі проекту було передбачене його поширення на заклади освіти Луганщини, саме тому були внесені зміни в навчальні плани курсів
підвищення кваліфікації педагогічних працівників усіх категорій. Так, з 1 вересня 2016 року були змінені зміст і структура КПК за соціально- гуманітарним модулем, який доповнений новим спецкурсом «Розвиток громадянських компетентностей особистості» (4 години); до навчальних планів КПК Луганського ОІППО включені 8 тематичних курсів з проблем розвитку громадянських компетентностей для керівників ЗНЗ, учителів-предметників, педпрацівників. Окрім цього, викладачі та методисти кафедр інституту розробили 22 нові лекції, спецкурси, тренінги з розвитку громадянських компетентностей педагогічних працівників.
Тільки у 2017 р. у рамках проекту пройшли навчання на КПК за модулем та програмами з розвитку громадянських компетентностей 1085 педпрацівників, у тому числі 575 учителів різних категорій (53,0 %), 69 керівників закладів освіти (6,4 %), 441 педпрацівник інших категорій (40,6 %). Протягом січня – грудня 2017 року були проведені 59 семінарів-тренінгів для 1070 освітян Луганщини. Сьогодні швейцарсько-український проект DOCCU реалізується в трьох містах та шести районах Луганської області.
Участь педагогів Луганщини у швейцарсько-українському проекті, зазначив Микола Журба, надає можливість отримати передовий європейський досвід, упровадити нові методи та підходи щодо демократичного врядування, створити умови для набуття людиною навичок громадянсько-правової активності, самоорганізації та самоуправління.
Створена платформа демократичного врядування – Living-Democracy – відкриває нові можливості для керівників шкіл, учителів, учнів і батьків щодо демократичного врядування та освіти з прав людини. Розміщені матеріали розроблені педагогами з різних країн світу та апробовані в практичній діяльності. Наприкінці доповіді Микола Журба надав пропозиції щодо покращення реалізації проекту DOCCU, а саме:
- Трансфер технологій: організувати навчання щодо реалізації проектної діяльності в закладах освіти.
- Lifelong Learning: організувати наступний модуль навчання майстер-тренерів.
- Комунікація: організувати обмін досвідом між ОІППО, які беруть участь у проекті (відео, презентації тощо).
Наступним доповідачем була Марина Устенко, яка поділилась кращими практиками демократичного врядування Попаснянської ЗОШ І–ІІІ ступенів № 21 та подарувала обереги з Луганщини, що були зроблені учнями закладу освіти.
Під час репрезентації відбувся запуск освітньої платформи «Живемо в демократії» одночасно в усіх 8 партнерських регіонах швейцарсько-українського проекту. З кращими практиками співпраці школи, влади та громади в рамках проекту ознайомили також Сергій Мазур, голова Балтської ОТГ Одеської області, виступивши з доповіддю «Співпраця школи, влади та громади в Балтській ОТГ»; Станіслав Борисенко, учень Розсошенської гімназії, голова обласної ради старшокласників Полтавської області, – з виступом на тему «Активна школа – активна громада!»; Людмила Каліберда, директор опорної школи НВК «Загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів № 1 –Покровський ліцей (Дніпропетровська область), – з інформуванням за темою «Школа як соціальний центр громади»; Марія Гриньова, методист кафедри суспільно-гуманітарної освіти ООІУВ (Одеська область) – з доповіддю «Школа громадянської партисипації: «УСІ в ДІЇ»; Мар’яна Лисишин, заступник директора Коломийського НВК № 9 «Школа – природничо-математичний ліцей» (Івано-Франківська область) – з виступом за темою «Взаємодії в освітньому просторі та громадському житті»; Ганна Соценко, директор Опорного закладу Скадовський навчально-виховний комплекс «Академічна гімназія» (Херсонська область) – «Опорна школа як центр демократичних перетворень у громаді»; Іванова Дар’я, учениця 10 класу, БЗШ № 5, прем’єр-міністр шкільного кабінету міністрів (Київська область) – з розширеним повідомленням «Цінності демократичного середовища: взаємодія учнівського самоврядування, педагогічного, батьківського колективів, громади» тощо.
Наприкінці заходу, після підбиття підсумків зустрічі, були окреслені нові задачі та перспективи розвитку проекту «Розвиток громадянських компетентностей в Україні – DOCCU».