14 березня 2018 року на базі Троїцької гімназії Троїцької районної ради Луганської області відбувся обласний семінар-практикум з елементами флештренінгу вчителів української мови та літератури «Підвищення якості та результативності сучасного уроку через компетентнісно орієнтований підхід до викладання української мови та літератури в контексті Концепції «Нова українська школа».
У роботі семінару взяли участь Людмила Суська, начальник відділу освіти Троїцької РДА; Валентина Колодяжна, методист з української мови і літератури кафедри соціально-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО; Любов Лантрат, завідувач Троїцького РМК; Оксана Ільницька, методист Троїцького РМК; учителі української мови та літератури ЗЗСО району.
Робота розпочалась з огляду виставки різних напрямів методичної та виховної роботи вчителів української мови та літератури Троїцького району, на якій педагоги репрезентували власні творчі наробки: вишиті ілюстрації до творів українських письменників, рукописні словники діалектів та прізвиськ сіл району, народні обереги тощо.
Зі здобутками та перспективами роботи районного методичного об’єднання вчителів української словесності у світлі реформування сучасної української школи ознайомила методист РМК Оксана Ільницька.
Директор Галина Меніна репрезентувала присутнім роботу Троїцької гімназії. У вступному слові перед майстер-класами «Формування ключових компетентностей школярів на уроках української мови та літератури» заступник директора з навчально-виховної роботи Ірина Лємзякова наголосила, що освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, не має ніякої цінності.
Відповідно до Державного стандарту, програмою з української мови та літератури передбачається «формування покоління молоді, що буде захищеним і мобільним на ринку праці; здатним робити особистий вибір; матиме необхідні знання, навички й компетентності для інтеграції в суспільство на різних рівнях; здатним до навчання протягом життя». У ній наскрізно втілені ключові компетентності, які сприятимуть розвитку особистості та її повноцінній самореалізації в сучасному житті.
Створюючи атмосферу творчої діяльності учнів під час вивчення творів української літератури, Ольга Калашник формує соціальні та громадянські компетентності, учить їх будувати власну «Формулу щастя» (В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Поведінка героїв твору, їхні вчинки» - українська література, 6 клас).
«Кожен урок, як гарна вистава, повинен мати цікавий вступ, що сприяє формуванню позитивної установки на діяльність», - довела фрагментом уроку української літератури в 7 класі «В. Симоненко «Лебеді материнства» Ольга Татарінова. Мотивація діяльності виникає в перші його хвилини, тому використання відеороботи гурту «Біла вежа» допомагає розкрити духовні основи українців: любов до Матері, любов до Батьківщини.
На уроці української мови у 8 класі «Звертання. Розділові знаки при звертанні» Інна Ушатова застосовувала активні та інтерактивні форми й методи роботи, що допомагали учням чітко, стисло, аргументовано висловлювати свою думку, розуміти та аналізувати матеріал.
Емоційно піднесений фрагмент уроку української літератури «Громадянська і філософська лірика Л. Українки» (10 клас, учитель - Олеся Христосенко) показав, що література – це наука, яка зачіпає не тільки розум людини, а і її душу, почуття, змушує замислюватися, діяти, творити. Саме уроки літератури формують ключову компетентність – спілкування державною мовою – учать висловлювати та аргументувати власну думку, говорити влучно, образно, яскраво.
На уроці української мови «Складнопідрядні речення з кількома підрядними частинами» в 9 класі Галина Меніна застосувала інформаційні та математичні технології, які допомагали учням засвоювати нові знання, будувати висловлювання, застосовувати теоретичні знання в практичній діяльності, використовувати джерела інформації для власного розвитку.
Прагнучи йти в ногу з часом, учителі-словесники розуміють, що працювати в умовах традиційного навчання, значить - відставати від вимог часу.
Творчу майстерність показали учні Троїцької гімназії та вчителі шкіл району під час виховного заходу «Возвеличу тебе, моя мово!»
Родзинкою семінару стало спілкування вчителів української філології району з методистом із української мови та літератури кафедри соціально-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання ЛОІППО Валентиною Колодяжною, яка ознайомила з актуальними питаннями підготовки учнів до ЗНО при роботі з тестовими завданнями, при написанні власного висловлювання, репрезентувала актуальну з цього питання літературу та посібники. Валентина Єгорівна надала допомогу вчителям району з питань розвитку та підвищення професійної компетентності, яка необхідна для активізації творчого потенціалу кожного вчителя-словесника Троїцького району в умовах Нової української школи.
Начальник відділу освіти Троїцької РДА Людмила Суська відмітила високу результативність та практичність обласного семінару, який сприяв зростанню фахової майстерності вчителів української мови та літератури.
Підсумком семінару стали слова академіка АПН України Олександри Савченко: «Компетентності складно формувати, а ще складніше вимірювати, але без цього якісна шкільна освіта у ХХІ столітті неможлива».