З 9 по 13 квітня 2018 року відбувся візит 10 учнів загальноосвітніх навчальних закладів Луганської області – учасників міжнародного українсько-литовського проекту «Допомога у сфері освіти регіонам Східної України, постраждалим від конфлікту: «На шляху до змін» («Support for the Education in the Post-conflict Areas in Eastern Ukraine: In the way of Changes») до Литви.
Цей проект спрямований на поширення кращих європейських практик, заснованих на базових європейських цінностях у галузі виховання дітей та молоді, формування активної громадянської позиції та підвищення якості освіти в регіонах східної України. Організаторами проекту є Центр дітей та молоді Литви (м. Вільнюс), Український державний центр позашкільної освіти (м. Київ) і Луганський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (координатор – Ольга Касьянова, проректор Луганського ОІППО). Проект фінансується Фондом Співробітництва з розвитку та підтримки демократії при Міністерстві закордонних справ Литви.
Учасниками проекту стали учні Сєвєродонецької загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 5 Сєвєродонецької міської ради, КЗ «Станично-Луганська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Станично-Луганської районної ради», Рубіжанської спеціалізованої школи І–ІІІ ступенів № 2 Рубіжанської міської ради та Золотівської багатопрофільної гімназії Попаснянської районної ради.
У гостинній Литві на наших учнів чекали цікаві зустрічі, нові знайомства та враження. Організатори проекту склали насичену й різноманітну програму для підлітків.
Перший день у Литві розпочався з відвідування Посольства Швеції та зустрічі з міністром Лінасом Лінкявічюсом у Міністерстві Закордонних Справ. Діти ділились із посадовцями власними очікуваннями від поїздки, висловлювали бажання та пропозиції, виявляли готовність отримувати новий досвід, змінюватись і змінювати на краще українське суспільство.
Познайомитись ближче, краще пізнати один одного, налаштуватись на позитив та продуктивну роботу учасникам дозволили тренінги, які провела Йоланта Маркевіч у Центрі дітей та молоді Литви.
На другий день діти дуже хвилювались, бо їм потрібно було репрезентувати свої вже реалізовані ініціативи в школі. Було надзвичайно цікаво дізнатись, що змінилось у школах за час реалізації проектів. Діти із захватом розповідали про те, як покращилось їхнє шкільне життя на краще, вони стали дружнішими та ініціативнішими, а стосунки з учителями в них стали справді партнерськими.
День далі був тематичним: говорили про місцеве та міжнародне волонтерство. Найкраще запам’яталось відвідування притулку для тварин «Lese», де діти захопливо слухали про те, як тваринки потрапляють до притулку та як за ними доглядають. Дуже зворушило ставлення людей до безпритульних тварин у країні, адже співробітники притулку лікують тварин з будь-якими проблемами та намагаються знайти їм господаря.
Третій день у Литві був присвячений фінансовій грамотності: відбулось знайомство з Валдісом Янкаускасом, президентом «Асоціації неформального виховання дітей та молоді Литви». Валдіс провів тренінг, який допомагає докорінно змінити ставлення до грошей. Президент з власного досвіду пояснив, як правильно потрібно розподіляти гроші та час, щоб отримати максимальну продуктивність.
Продовжуючи тему фінансової грамотністі, діти відвідали інтерактивний та незвичний музей грошей Литовського Банку.
На завершення дня провели гру, яка виховує підприємницьку та комунікаційну компетентність. Учні були об'єднані на групи, кожна з яких отримала канцелярську скріпку, і їм потрібно було за півтори години обмінювати їх у перехожих на інші речі. Було дуже весело та цікаво, діти впорались з завданням. Четвертий день перебування був не менш насиченим. Учні відвідали гімназію М. Биржишкос, у якій разом з гімназистами навчались на уроках біології, хімії та фізики. Діти спостерігали практичну роботу з мікроскопом на уроці біології, мали можливість на власні очі розглянути мікропрепарати (плісняву, інфузорію туфельку тощо), а також проводили дослідження з хімії та фізики. Учнівський актив гімназії розповів про свій освітній заклад та його традиції: хрестини першокласників, битва хорів, ніч у гімназії, стоденка та інші.
Далі дітям запропонували взяти участь у дебатах за темою «Чи потрібен доступний WiFi в школі?». Кожна група учасників мала представляти свою категорію: учні, батьки, учителі, адміністрація та організатори проекту. Обирався один представник від команди, який аргументовано захищав позицію «за» або «проти» WiFi в школі. Дебати були палкими, усі учасники були неймовірно активними.
В останній день відбулась зустріч у Посольстві України з послом Володимиром Яценківським та його дружиною Роксоланою. Учні відчули себе в дружній домашній атмосфері. Тут діти ознайомились із життям представників Посольства та дізнались про те, що дипломати відповідають за розвиток добросусідських контактів між Україною й Литвою на всіх рівнях, у тому числі на найвищому.
Після продуктивної та пізнавальної роботи на учнів чекала розважальна програма: поїздка до Тракайського замку, катання на ковзанах, турнір зі стрільби з лука, екскурсія в один з найнезвичайніших районів Вільнюса Ужупіс, придбання сувенірів тощо.
Відпочинок був насиченим, надзвичайно цікавим та корисним. Патріотизм литовських однолітків, їхнє шанобливе ставлення до громадянських цінностей в наших дітях сколихнули усвідомлення незмірності своєї любові до Батьківщини.
Дякуємо організаторам проекту за незабутні враження!