06 грудня 2018 року в Луганському ОІППО відбулась Усеукраїнська науково-практична конференція «Національно-патріотичне виховання дітей та учнівської молоді в системі роботи закладів освіти: проблеми й рішення», яка проводилась відповідно до плану роботи ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України, Консорціуму закладів післядипломної освіти, Українського відкритого університету післядипломної освіти, Департаменту освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації, Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти на виконання Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, завдань Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді 2016–2020 роки.

Мета конференції: об’єднати органи державної влади, науковців, працівників методичних служб, керівників і педагогів, батьків, представників громадськості для спільної реалізації завдань національно-патріотичного виховання в освітніх закладах; обговорити теоретичні питання проблеми й визначити нові підходи формування в дітей та молоді громадянського ставлення до соціально-політичних процесів, що відбуваються в Україні.

У заході взяли участь науково-педагогічні й педагогічні працівники обласних інститутів післядипломної освіти та закладів вищої освіти, працівники районних (міських) методичних кабінетів (центрів), керівники й педагоги різних освітніх ланок, працівники психологічної служби системи освіти.

З привітальним словом до всіх присутніх звернулись начальник відділу професійної освіти та науки Управління освіти та науки Департаменту освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації Тетяна Поскрякова.

Відповідно до програми заходу робота проводилась у форматі пленарного засідання та 4 секцій. На пленарному засіданні виступили 5 доповідачів:

  • Лариса Михайлова, завідувач кафедри управління освітою Луганського ОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент («Сутність патріотизму у філософському, суспільно-політичному та педагогічному вимірах»), яка звернула увагу учасників конференції на філософське підґрунтя щодо патріотичного виховання сучасної молоді, розкрила сутність патріотизму з позиції українських учених, поетів, громадських діячів, зосередилась на сутності, складниках патріотизму, меті, засобах національно-патріотичного виховання, ролі педагогів у вихованні майбутніх патріотів України.
  • Анатолій Івченко, помічник ректора Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е. О. Дідоренка («Національно-патріотичне виховання майбутніх правозахисників у системі роботи Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е. О. Дідоренка»), який розповів про систему роботи зі студентами університету з національно-патріотичного виховання; заходи, до яких долучаються майбутні правозахисники; форми роботи, які є ефективними в громадянському вихованні молоді.
  • Тетяна Сідєльнікова, директор Луганського обласного центру дитячо-юнацького туризму і краєзнавства («Українознавчі засади краєзнавчої роботи в освітньому процесі»). Вона поділилась враженнями від Усеукраїнського форуму «Патріотичні справи», у якому взяла участь на початку грудня цього року, розповіла про сучасні підходи щодо використання мультимедійних технологій у роботі з патріотичного виховання, акцентувала увагу присутніх на необхідності вивчати героїку сучасної України й історичне краєзнавство.
  • Ігор Прошин, підполковник Об’єднаного центру цивільно-військового співробітництва ОТУ «Північ» (м. Сєвєродонецьк) («Партнерство об’єднаного центру Цивільно-військового співробітництва Збройних сил України з освітніми закладами: можливості та перспективи»), розповів про структуру, мету, завдання діяльності Центру, сутність його діяльності, допомогу військовослужбовців цивільному населенню з питань відновлення зруйнованих будинків, допомогу продуктами харчування, речами, необхідними для життєдіяльності.
  • Олена Стеценко, керівник Громадської організації «Громадянський Корпус» у Луганській області («Духовно-моральний складник національно-патріотичного виховання молоді в діяльності Громадської організації «Громадянський Корпус»), подякувала керівництву Луганського ОІППО за співпрацю, спільне проведення Всеукраїнської конференції з військово-патріотичного виховання, розповіла про створений у м. Кремінній Музею янголів як символу миру і злагоди в Україні та світі.

У роботі секції «Патріотичне виховання учнівської молоді на тлі європеїзації українського суспільства» взяли участь учителі соціально-гуманітарних дисциплін закладів загальної середньої освіти (керівники – Юлія Данільєва, завідувач кафедри соціально-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО, кандидат історичних наук; Сергій Саранов, доцент кафедри соціально-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО, кандидат історичних наук; Валентина Колодяжна, методист кафедри соціально-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО). Учасники конференції акцентували увагу на питаннях національно-патріотичного виховання особистості на уроках української мови і літератури в школах з національними меншинами, формування патріотичної свідомості особистості засобами освітнього процесу, упровадження системи національно-патріотичного виховання в діяльність класного керівника закладу загальної середньої освіти, проблематика громадянської свідомості в контексті ключових аспектів історичного розвитку країн Західної Європи тощо.

На секцію «Патріотичне виховання молоді засобами інформаційно-цифрових технологій у сучасній природничо-математичній освіті» були запрошені керівники методичних об’єднань учителів предметів природничо-математичного циклу (керівники – Наталія Удовенко, методист кафедри природничо-наукових дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО; Вікторія Стасюк, методист кафедри природничо-наукових дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО). До уваги учасників був запропонований майстер-клас «Національно-патріотичне виховання молоді засобами інформаційно-цифрових технологій». Окрім цього, педагогічні працівники розглянули способи використання інформаційно-цифрових технологій на уроках інформатики для формування патріотично налаштованої особистості учня в умовах Нової української школи й обговорили виховний потенціал інформаційно-цифрових технологій у патріотичному вихованні учнів на уроках математики.

У секційному засіданні «Сучасні підходи до національно-патріотичного виховання в початковій ланці Нової української школи» взяли участь учителі та керівники методичних об’єднань учителів початкових класів (керівники – Оксана Пагава, завідувач кафедри педагогіки та психології Луганського ОІППО, кандидат психологічних наук; Наталія Стрельцова і Яна Чернишова, методисти кафедри педагогіки та психології Луганського ОІППО). Під час проведення секції були розглянуті проблеми формування моральної свідомості особистості, національно-патріотичного виховання в початковій ланці, реалізація патріотичного виховання в інших країнах світу тощо.

Методисти (напрям діяльності – початкова освіта та виховна робота) районних (міських) методичних кабінетів (центрів) були учасниками секції «Національно-патріотичне виховання дітей та молоді в системі роботи закладу позашкільної освіти» (керівники – Лариса Михайлова, завідувач кафедри управління освітою Луганського ОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент; Світлана Лазарєва, методист кафедри управління освітою Луганського ОІППО). Доповідачі звернули увагу присутніх на організацію районного (міського) та обласного етапів Усеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»), співпрацю Луганського ОІППО з районними (міським) методичними кабінетами (центрами), відділами освіти об’єднаних територіальних громад щодо сприяння розвитку професійної компетентності педагогів, використання інтегрованого курсу виховної спрямованості «Культура добросусідства».

Представивши свої напрацювання та окресливши перспективи подальшої роботи, учасники всеукраїнської конференції визначили за доцільне:

  • здійснювати подальшу співпрацю з громадськими, міжнародними, волонтерськими організаціями для підвищення ефективності національно-патріотичного виховання в закладах освіти;
  • організовувати й проводити конференції, семінари, круглі столи, тренінги тощо для педагогічних працівників з метою обміну досвідом і пошуку інноваційних підходів з питань національно-патріотичного виховання дітей та молоді;
  • знайомити учнівську молодь з процесами європейської та євроатлантичної інтеграції;
  • упроваджувати в освітній процес закладів освіти інноваційні психолого-педагогічні технології, що слугують підґрунтям для вирішення завдань національно-патріотичного виховання в умовах Нової української школи;
  • застосовувати діяльнісний підхід на уроках природничо-математичного циклу як провідного у формуванні свідомого бережливого ставлення до природи рідного краю, прагнення зміцнювати економіку України;
  • використовувати на уроках природничо-математичного циклу елементи українознавства, які мають морально-духовний потенціал, важливий для патріотичного виховання особистості;
  • розширювати мережі гуртків і секцій військово-патріотичного й спортивного спрямування на базі закладів загальної середньої та позашкільної освіти;
  • удосконалювати науково-методичний супровід закладів освіти з формування в молодого покоління патріотичних почуттів;
  • постійно оновлювати банк прогресивного педагогічного досвіду з питань національно-патріотичного виховання молодого покоління;
  • укладати та видавати науково-методичні посібники, методичні рекомендації, методичні матеріали для педагогів з питань патріотичного виховання;
  • висвітлювати кращий освітянський досвід з проблеми національно-патріотичного виховання дітей і молоді в періодичних виданнях та на інтернет-ресурсах.