20–21 листопада 2019 року в місті Харкові відбувся семінар-практикум «Інклюзивному мистецтву в Україні бути» в межах Усеукраїнського проєкту «Педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти «ARTS FOR HEARTS» (Одеса − Харків − Львів – 2019).
Проводився захід у Будинку культури Основ’янського району. Організатори проєкту − Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти, Всеукраїнська асоціація установ художньої освіти, Дитяча школа мистецтв № 5 ім. І. О. Дунаєвського за підтримки Департаменту культури Харківської міської ради.
У семінарі-практикумі взяли участь науковці, педагогічні працівники, психологи та представники громадських організацій, мистецьких закладів освіти з Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Запорізької, Луганської, Львівської, Миколаївської, Харківської та Чернігівської областей.
Луганщину представили методисти кафедри педагогіки та психології ЛОІППО Любов Галенко й Катерина Андреєва.
Заступник директора Департаменту культури Харківської міської ради Тетяна Мараховська наголосила: «Сьогодні до нас прийшли 60 педагогів з різних міст − і це велика перемога!». У своєму виступі пані Тетяна зазначила, що головна мета проєкту − створити платформу тривалого партнерства для розвитку інклюзивної освіти в художніх школах України. Це дасть змогу педагогам, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами, обмінюватись власним досвідом. За її словами, Міністерство освіти і науки України й Асоціація шкіл естетичного виховання проводять велику роботу з розвитку та впровадження методичних практик інклюзивної освіти. Політика у сфері естетичного виховання сьогодні спрямована на залучення до освітнього процесу якомога більшої кількості дітей з інвалідністю. Проводити такі марафони надзвичайно важливо, і робота в цьому напрямі, безумовно, буде продовжена. У Харкові функціонують 25 шкіл естетичного виховання, у яких створені умови для гармонійного розвитку дітей з ООП. Викладачі розробляють авторські програми для їхнього навчання, зокрема використовують досвід зарубіжних колег. Харківських учителів активно запрошують в інші країни для участі в подібних тематичних заходах. Так, наприклад, викладачі Харківської школи естетичного виховання № 5 уже протягом двох років відвідують Польщу з метою обміну досвідом.
27 років тому педагоги Харківської музичної школи № 13 уперше в Україні відкрили музичне відділення для дітей з порушеннями зору. Це важливий досвід, оскільки на рівні держави досі відсутні програми інклюзивної естетичної освіти. Кожен педагог, що навчає дитину, яка має проблеми зі здоров’ям, одночасно зобов’язаний узяти на себе й відповідальність за самостійне складання такої програми.
Директор Харківської школи мистецтв № 5 ім. І. О. Дунаєвського Оксана Кравчук була першою, хто ініціював проведення такого марафону між містами України. У межах заходу проводились семінари-практикуми, педагогічні читання, дискусійні сесії, майстер-класи, круглі столи, а також концерти за участю учнів з особливими освітніми потребами, екскурсії до спеціалізованих шкіл та центрів Харкова.
Методист Луганського ОІППО Любов Галенко у своєму виступі змістовно висвітила тему взаємодії педагогів і батьків у системі інклюзивної освіти.
Кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри дошкільної освіти і соціальної роботи Мелітопольського державного педагогічного університету ім. Б. Хмельницького, викладач Дитячої художньої школи м. Мелітополя Тетяна Житник окреслила нові аспекти соціально-культурного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
Про музичну терапію докладно розповіла Ірина Сухленко, завідувач аспірантури, доцент кафедри спеціального фортепіано Харківського національного університету мистецтв ім. І. П. Котляревського.
Психологічні аспекти розвитку інклюзивного середовища для всіх учасників освітнього процесу змістовно представила Тетяна Шарлай, практичний психолог Харківського обласного благодійного фонду «Соціальна служба допомоги».