22–23 листопада 2019 року в місті Києві відбувся форум «Навчання без перешкод: як зробити українські школи інклюзивними», організований громадською організацією «СмартОсвіта» за підтримки Міністерства освіти і науки України та Міжнародного фонду «Відродження».
У заході взяли участь представники центральних органів виконавчої влади: Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства соціальної політики України; уповноважений Президента України з прав дитини, освітній омбудсмен, закордонні й українські експерти, а також понад 250 учасників з усіх регіонів нашої держави: освітяни, батьки дітей з особливими освітніми потребами, громадські організації.
Делегацію Луганської області представили: Юрій Стецюк, директор Департаменту освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації, Наталія Сагіна, начальник відділу дошкільної, інклюзивної та загальної середньої освіти Департаменту освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації, Олександр Мармута, завідувач сектору з питань інформаційної політики та комунікацій Департаменту освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації, Ольга Коган, завідувач обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти Луганського ОІППО, Ірина Гончарова, директор комунальної установи «Старобільський інклюзивно-ресурсний центр» Старобільської районної ради Луганської області, Олена Бровар, директор Нижнєнського НВК «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад» № 36 Попаснянської районної ради Луганської області, Марина Волох, завідувач комунального дошкільного навчального закладу (ясел-садка) комбінованого типу № 5 «Любисток» управління освіти Рубіжанської міської ради.
На початку форуму у своєму відеозверненні Міністр освіти і науки України Ганна Новосад наголосила: «Інклюзія – це не тимчасове явище, ми будемо й далі працювати, аби всі діти здобували якісну освіту».
Під час заходу учасники обговорили такі питання: як усунути перешкоди для інклюзивного навчання на трьох рівнях – загальнонаціональному, місцевому та шкільному; як громадські організації і батьки можуть долучитись до вирішення проблем упровадження інклюзії.
Представники Міністерства освіти і науки окреслили першочергові завдання МОНУ: розвиток дошкільної та шкільної інклюзії, профорієнтація дітей з ООП, розвиток ІРЦ, оптимізація мережі спеціальних закладів загальної середньої освіти.
У межах форуму учасники нашої делегації відвідали воркшопи, які проводились паралельно:
- «Як налагодити співпрацю ІРЦ (інклюзивно-ресурсного центру) з батьками та школою»;
- «Успішна інклюзія: роль і місце громадських організацій»;
- «Що робити школі, якщо дитина – з родини, яка перебуває в складних життєвих обставинах?»;
- «МКФ (міжнародна класифікація функціонування) для інклюзії»;
- «Професійний профіль асистента вчителя: міжнародний і національний досвід»;
- «Як налагодити співпрацю між асистентом учителя і вчителем»;
- «Взаємозв’язок спеціальної та інклюзивної освіти: НРЦ (навчально-реабілітаційний центр) як надавач реабілітаційних послуг»;
- «Рутинно орієнтований підхід у ранньому втручанні»;
- «Які послуги мають бути в громаді, щоб забезпечити широку інклюзію»;
- «Вчимося толерантності: як говорити зі школярами про інакшість»;
- «Як побудувати дружнє середовище, вільне від цькування».