Естонські експерти з інклюзивного навчання поділяться своїм досвідом з українськими освітянами – відповідний семінар вони проведуть в Києві в березні. Про це домовилися під час робочої поїздки до Естонії представники делегації МОН України з керівництвом центру освітньої компетенції «Innove».

Фахівці Міністерства також ознайомилися з роботою цього центру. У ньому, зокрема, розробляють методики навчання дітей дошкільного віку, школярів і студентів у закладах освіти та проводять аналітичну роботу для визначення стратегічних напрямів розвитку освітньої галузі в Естонії. Важливим напрямом роботи «Innove» є питання соціалізації та професійної реабілітації осіб з особливими освітніми потребами.

Постановою КМУ від 12.07.17 р. № 545 затверджено Положення про інклюзивно-ресурсний центр (далі – Постанова № 545, Положення № 545), у якому визначено порядок утворення та припинення, засади діяльності та статус такого центру. Документ набув чинності 26.07.17 р. (опубліковано в «Урядовому кур‘єрі» від 26.07.17 р. № 137).

Згадаймо, що завдяки Конвенції про права осіб з інвалідністю та Факультативному протоколу до неї, ратифікованим Законом від 16.12.09 р. № 1767-VІ (далі – Конвенція, набула чинності з 06.03.10 р.), нашою країною, серед інших держав – учасниць цієї Конвенції, визнано, зокрема, право інвалідів на освіту шляхом забезпечення інклюзивної освіти. Так, за ч. 2 ст. 24 Конвенції взято зобов‘язання стосовно того, щоб інваліди не виключалися із системи загальної освіти, а діти-інваліди – із системи безплатної та обов‘язкової початкової або середньої освіти. Ці постулати відтепер закріплено в Законі від 23.05.91 р. № 1060-ХІІ «Про освіту.

Передбачається унормувати питання щодо типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку для дітей з особливими освітніми потребами, які можна придбати за рахунок зазначеної субвенції. Крім того, буде збільшено відсоток обсягу цієї субвенції, що спрямовується на придбання таких засобів (з 20 до 35 відсотків загального обсягу видатків на кожну дитину певного закладу загальної середньої освіти, яка потребує державної підтримки). Також передбачено розроблення форми типового договору на проведення (надання) корекційно-розвиткових занять (послуг), що укладається між фахівцем та закладом загальної середньої освіти або відповідним органом управління освітою.

Дозволено у 2017 році кошти субвенції, що невикористані протягом січня - серпня поточного року, спрямовувати на придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку.

Докладніше...

Цього року невикористану частину субвенції на інклюзивну освіту можна буде повністю витратити на придбання засобів корекції психофізичного розвитку. Таке рішення було ухвалено сьогодні, 15 листопада 2017 року, під час засідання Кабінету Міністрів України.

Йдеться про кошти, що не були використані на місцях у січні-серпні цього року.

«На 2017 рік Уряд вперше виділив цільову освітню субвенцію на інклюзивну освіту – 209,4 млн гривень. Відповідно до законодавства, більша частина субвенції – не менш як 80% – мала йти на проведення додаткових корекційно-розвиткових занять, а менша – не більш як 20% – на купівлю засобів корекції, дидактичного матеріалу тощо. Якщо ж у місцевому бюджеті залишилася певна частина субвенції, то 2017-го її всю можна використати саме на дозакупівлю потрібного корекційного обладнання», – зазначила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.

У даний час аутизм діагностують приблизно з 2-го року життя і, як правило, відразу ж вводиться інтенсивна терапія дітей. Тому, перш ніж діти потраплять в школу, вони проходять довгий і важкий шлях терапії. Завданням учителів є проведення освіти дитини на додаток до індивідуального терапевтичного процесу.

Коли дитина з аутизмом приходить в школу:

  • Необхідно знати історію терапії дитини, проводити інтерв’ю;
  • Дізнатися яка форма терапії проводиться;
  • Зв’язатися з терапевтом дитини.

Учні аутистичного спектру є дуже різноманітною групою, як з точки зору соціального функціонування, так і інтелектуального. Тому необхідний індивідуальний підхід, особливо на самому початку навчання!