Узагальнення з теми  „ Молюски”

Мета уроку: перевірити й проконтролювати ступінь засвоєння учнями навчального матеріалу з теми „ Молюски”; формувати вміння застосовувати знання в нестандартній ситуації; продовжити стимулювання творчої активності учнів, їх пізнавального інтересу; виховувати любов до живої природи, вміння працювати в команді. 

Обладнання: таблички з назвами геймів; черепашки молюсків; малюнки, фотографії молюсків, перлин. 

Тип уроку: перевірка знань учнів (урок-вікторина).

 

 Структура уроку

Заздалегідь формуються три команди, підбирається назва, наприклад, „Черевоногі”, „Двостулкові”, „Головоногі”. Кожна команда обирає капітана. 

І. Знайомство з темою уроку, метою та правилами гри; оголошується склад журі 

1 гейм „Далі ... далі ...”

Команди відповідають на блок запитань протягом 1 хвилини. Напрям запитань визначається жеребкуванням.

За кожну правильну відповідь команда отримує по 1 балу. 

Особливості зовнішньої будови та способу життя.

  1. Особливості зовнішньої будови та способу життя.

    1. У якому середовищі живуть молюски?

         (у морях, прісних водоймах, на суходолі)

    2. Який спосіб життя ведуть молюски?

         (прикріплений, можуть повільно повзати, можуть добре плавати)

    3. Яка симетрія тіла у молюсків?

         (двобічна, рідко симетрії немає)

    4. На які відділи можна розділити тіло молюска?

         (на голову, тулуб, ногу)

    5. Якого відділу немає у двостулкових молюсків?

         (голови)

    6. Як називається шкірна складка, що оточує тіло молюска?

         (мантія)

    7. Чим захищене тіло більшості молюсків?

         (черепашкою, або мушлею)

    8. Яку форму має черепашка черевоногих молюсків?

         (башти, спірально закручена)

    9. З якої речовини складається черепашка?

         (переважно з карбонату кальцію, а ззовні -  шар рогоподібної речовини)

    10. Як називається отвір черепашки черевоногих молюсків?

         (устя)

    11.Як можна визначити вік беззубки?

         (підрахувати шари річного приросту, або річні кільця)

    12. На що перетворилася нога у головоногих молюсків?

         (на щупальця)

    13. Як називається орган реактивного руху головоногих молюсків?

         (лійка)

    14. Скільки щупалець у восьминога?

         (вісім)

    15. Як маскуються головоногі молюски?

         (змінюють забарвлення, випускають чорнильну рідину)

    16.Яку швидкість можуть розвивати кальмари та каракатиці?

         (до 70 км/год.)

    17. На що перетвориться піщинка, що потрапила під мантію двостулкового молюска?

          (на перлину)

    18. Який клас молюсків має найкраще розвинені очі?

          (Головоногі)

    19. Яку функцію виконують щупальця у ставковика?

          (орган дотику)

    20. Чому головоногі молюски не мешкають в Чорному та Азовському морях?

          (не достатньо солона вода)

Внутрішня будова та розмноження.

1.Яку порожнину тіла мають молюски?

    (вторинну)

2.Якими отворами починається та закінчується травна система молюсків?

    (починається – ротовим отвором, закінчується – анальним отвором)

3.Тип кровоносної системи молюсків.

    (незамкнена)

4.Який орган забезпечує рух крові?

    (серце)

5.Як називаються камери серця ?

    (передсердя та шлуночок)

6.Як називається найбільша артерія?

    (аорта)

7.Де відбувається газообмін?

    (в зябрах або легенях)

8.Назвіть органи виділення молюсків.

    (нирки)

9.У представників якого класу молюсків є тертка?

    (у Черевоногих)

10.Як називається спосіб живлення двостулкових молюсків?

    (фільтрація)

11.Які травні залози є у молюсків?

    (слинні, печінка)

12.У представників якого класу найкраще розвинена нервова система?

    (у Головоногих)

13.Назвіть три вузли нервової системи молюсків.

    (головний, тулубовий, ножний)

14.Поясніть термін „гермафродити”.

    (це тварини, що містять і жіночу, і чоловічу статеві системи в одній особині)

15.Яких тварин називають роздільностатевими?

    (тих, що мають самку і самця)

16.Які типи розвитку притаманні молюскам?

    (прямий та непрямий)

17.Личинки яких молюсків можуть паразитувати під покривами риб?

    (Двостулкових: прісноводних перлівниць і жабурниць)

18.Самки восьминогів здатні споруджувати „будиночки” з каміння, а також охороняти відкладені туди яйця. Як можна назвати таку поведінку?

    (інстинктивною)

19.Які рефлекси утворюються протягом життя особини внаслідок навчання?

    (умовні)

20.Представникам якого класу притаманні умовні рефлекси?

    (Головоногі)

Різноманітність та значення у природі та житті людини.

1.Які три класи молюсків ми вивчили?

    (Черевоногі, Двостулкові, Головоногі)

2.Який з двостулкових молюсків є найбільшим?

    (тридакна велетеньська)

3.Яку довжину (разом зі щупальцями) має велетенський кальмар?

    (до 18 метрів)

4.Яких молюсків людина вживає в їжу?

    (виноградних слимаків, устриці, мідії, кальмарів, восьминогів)

5.Які молюски є шкідниками зернових, овочевих та плодових культур?

    (голий слизун, виноградний слимак)

6.Який молюск є найнебезпечнішим для людини?

    (конус)

7.З чорнильної залози якого головоногого молюска вперше отримали натуральну туш?

    (каракатиці)

8.Чому деякі народи Африки добувають велику кількість черепашок молюска каурі?

    (вони застосовують їх як гроші)

9.Який молюск є загрозою для дерев’яних кораблів та човнів?

    (корабельний черв’як)

10.Які ювелірні прикраси відомі з часів Київської Русі?

     (перли)

11.Назвіть особливий вид вапняку, який використовується у будівництві.

     (черепашник)

12.Проміжним хазяїном якого плоского черв’яка є малий ставковик?

     (печінкового сисуна)

13.Які головоногі молюски є основною стравою зубатих китів кашалотів?

     (кальмари)

14.Який молюск є найпоширенішим в Чорному морі?

     (чорноморська рапана)

15.Яких молюсків можна використати в  ролі біологічних фільтрів?

     (двостулкових)

16.Якого молюска ще називають спрутом?

     (восьминога)

17.Які молюски зустрічаються в озерах Клешня та Чисте?

     (беззубки, ставковики)

18.Яких молюсків людина спеціально розводить на „підводних плантаціях”?

     (устриці, мідії)

19.Черепашки якого молюска ми використовували в лабораторній роботі?

     (беззубки)

20.Які види молюсків потребують охорони?

     (перлівниця морська, прісноводна перлова скойка, тридакна велетенська)

2 гейм  „Найкращий знавець молюсків”

Запрошуються по 1 представнику від кожної команди. Серед запропонованих черепашок молюсків необхідно знайти „своїх родичів” та пояснити свій вибір.

Правильна відповідь оцінюється 2 балами. 

3 гейм  „Заморочки з діжки”

В клас вноситься діжечка, з якої капітани команд по черзі виймають по 2 номерки з написаними на них завданнями. Якщо команда не дає правильної відповіді, то це право переходить до команд – суперниць.

Кожна правильна відповідь оцінюється 3 балами.

1.Яку позитивну роль відіграють молюски у природі 

2.Нервова система у двостулкових молюсків, наприклад жабурниць, значно простіше побудована, ніж у черевоногих. Чому? 

3.В Англії та Нідерландах споживають мідій та устриць до 12 кг на рік на душу населення. Останнім часом цих молюсків, що мешкають біля берегів, перестали  виловлювати. Поясніть, чому? 

4.Головоногі молюски (восьминоги, кальмари, каракатиці) у разі нападу на них викидають у воду рідину чорнильного кольору. Але через деякий час вода  навколо молюска знову стає прозорою. Чому? 

5.Серед молюсків найповільніше (20 – 30 см на годину) рухаються двостулкові.

Наземні молюски (равлики) рухаються значно швидше. Чим це можна пояснити? 

6.Чому восьминіг пекельний вампір отримав таку назву?

4 гейм  „Темна конячка”

Командам потрібно відгадати загадки. Бал отримує команда, яка перша дасть правильну відповідь.

Правильна відповідь оцінюється 1 балом. 

  1. Є молюсків представник,                          2. Хто Жуль Верна прочитав,

    Виноградарства шкідник,                               Той здогадається,

    На щупальцях довгих – очі.                            Човен капітана Немо

    Людина їсть його охоче.                                 Як називається?

    (Виноградний слимак)                                     (Наутілус) 

  1. Черепашка молюска                                4. Черевоногі м’якуни,

    З двох стулок складається,                           Шкідники рослин вони.

    Важить 300 кілограмів.                                 Швидко проковтне їх пташка -

    Як називається?                                             В них відсутня черепашка!

    (Тридакна велетенська)                                (Голий слизун)

 

5.Прісноводна тварина,

   Яка утворює перлини.

   (Прісноводна перлова скойка)

5 гейм  „Ти – мені, я – тобі”

Кожна команда заздалегідь готує по 2 запитання для своїх суперників. Відповіді на запитання повинні бути короткі й чіткі. На обговорення – 30 секунд.

Правильна відповідь оцінюється 3 балами.

1.Навіщо равликам „рожки”?

  (Це не „рожки”, а щупальця. Вони виконують функцію органів дотику, а інколи  й смаку.) 

2.У яких молюсків найбільше зубів?

   (У представників класу Черевоногі є тертка, на якій може міститись від 500  до 750 тисяч зубів.) 

3.Відомо, що мідії виділяють особливий клейкий білок, який можна  використовувати в медицині. Як саме?

   (Виготовити клей, який можна нанести на край рани; не потрібно  застосовувати голки та нитки.) 

4.У якого молюска найбільші очі?

   (Маса велетенського кальмара може сягати 2 т, а діаметр ока – 40 см.) 

5.Як відомо, більшість викопних головоногих молюсків мала добре розвинену зовнішню черепашку. Чому у більшості сучасних видів черепашки немає?

   (Вони перейшли до активного способу руху, а черепашка – це зайва вага, яка  зменшує швидкість.) 

6.Запропонуйте способи стимулювання утворення перлин у молюсків.

   (Помістити під черепашку інородне тіло, наприклад піщинку. Для цього можна  скаламутити пісок на дні.)

6 гейм  „Розгадай кросворд”

  Щоб дізнатись, як називається наука, що вивчає молюсків, команди повинні розгадати кросворд.

   Цей гейм оцінюється 3 балами. 

   Відповівши на запитання, у виділеному стовпці ви прочитаєте назву науки,  що вивчає молюски. 

1.Десятиногий молюск.

2.Вона може викидати чорнильну рідину.

3.Тварина, що має найбільше зубів.

4.Молюск, якого називають беззубим.

5.Найбільший двостулковий молюск.

6.На неї намотують нитки для шиття.

7.Найцінніший двостулковий молюск.

8.Клас типу Молюски.

9.Клас типу Молюски.

10.Великий головоногий молюск, інша назва – спрут.

11.Невеликий їстівний двостулковий молюск. 

Відповіді:   1.Кальмар.  2.Каракатиця.  3.Слимак.  4.Беззубка.  5.Тридакна.  6.Котушка. 7.Перлівниця.  8.Двостулкові.  9.Головоногі.  10.Восьминіг.  11.Мідія. 

Закодоване словомалакологія

ІІ. Підбиття підсумків уроку, оголошення переможців.

1.Жюрі підводить підсумки, визначає переможців. 

 

1. Гейм

„Далі...

  далі...”

(кожна відповідь-(1б.)

2. Гейм

„Найкращий знавець молюсків”

(2б.)

3. Гейм

„Заморочки з діжки”

(кожна відповідь-(3б.)

4. Гейм

„Темна конячка”

(кожна відповідь-(1б.)

5. Гейм

„Ти - мені,

я - тобі”

(кожна відповідь-(3б.)

6. Гейм

„Розгадай кросворд”

(3б.)

Команда „Черевоногі”

 

 

 

 

 

 

Команда

„Двостулкові”

 

 

 

 

 

 

Команда

„Головоногі”

 

 

 

 

 

 

 2.Учні заповнюють „Аркуш оцінювання”.

 Аркуш оцінювання

 Прізвище, ім’я учня (учениці) _________________________________ 

І. Самооцінка (оцініть свою роботу на уроці, виставивши собі від

                           0 до 3 балів за кожним з критеріїв)

 1.Я активно працював(ла) у команді - ____

2.Я вносив(ла) вдалі пропозиції, що були враховані командою - ____

3.Я допомагав(ла) іншим учасникам, заохочував(ла) їх до роботи - ____

4.Я узагальнював(ла) думки інших та просував(ла) роботу команди

   вперед - ____ 

ІІ. Взаємооцінка (команда оцінює роботу кожного учасника після

                         обговорення; робота оцінюється від 0 до 12 балів) - ____

 ІІІ. Оцінка вчителя - ____

 

IV.Загальний бал - ____