Мета: познайомити учнів зі змістом основних статей Декларації прав дитини, Конвенції про права дитини, Конституції України. Показати тісний взаємозв’язок прав та обов’язків. Обговорити права та обов’язки учнів згідно з Законом України «Про освіту» та Статутом школи. Виховувати свідоме ставлення до своїх дій та вчинків,ознайомити з правилами безконфліктної поведінки в суспільстві, попередження непередбачуваних ситуацій.
Обладнання і матеріали: Декларація прав дитини, Конституція України, Конвенція ООН про права дитини, шкільні щоденники, пам'ятки “Як не стати жертвою злочину”, плакати “Обов’язки учнів”.
Учасники: учні 5-6; 7-8 класів, підготували учні 9-Б класу.
Хід заняття:
Учениця: Кожен із нас, і дорослий і малий, є повноправним членом суспільства, його невід’ємною частиною, вільним і рівним у своїй гідності та правах.
Першим кроком для певної реалізації себе як повноцінного громадянина є ознайомлення з основними правами та обов’язками. Адже, щоб запобігти порушенню своїх прав, а в разі порушення – захистити, то потрібно їх знати.
Насамперед почнемо з того, що в Україні Конституцією 1996 року офіційно закріплено право кожної людини на життя.
Оскільки сьогоднішні діти – завтрашні громадяни, то їх захист і розвиток є передумовою майбутнього розвитку людства.
20 листопада 1959 року Генеральною асамблеєю Організації Об’єднаних Націй було проголошено Декларацію прав дитини.
Базовим документом, спрямованим на захист дітей, є Конвенція про права дитини, прийнята Генеральною асамблеєю ООН у 1989 році.
Україна приєдналася до цієї Конвенції у 1991 році. У 1993р. у м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей.
Пропонуємо Вам основні положення Конвенції ООН про захист прав дітей, переказані дітьми з деякими коментарями.
Ст. 1. До 18 років Я – дитина.
Ст. 2. Я маю право незалежно від того, якого кольору моя шкіра, хлопчик я чи дівчинка, скільки мені років, якої я нації, якою мовою розмовляю, в якого Бога вірю, багатий я чи бідний, здоровий чи хворий, які у мене батьки та ні від чого іншого. Ніхто не має права позбавити мене всіх прав чи покарати мене за те, що думаю, роблю я чи мої батьки.
Ст. 6. Я маю невід’ємне право на життя.
Ст. 7. Я Маю право мати ім’я, знати своїх батьків та свою країну.
Ст. 9. Ніхто не може розлучити мене з моїми батьками без мого бажання. Я маю право бачити своїх батьків, коли мені цього захочеться.
Учениця: Діти – це окрема, самостійна частина суспільства, якій притаманні особливі правила поведінки, своєрідні життєві погляди, що забезпечують її розвиток становлення та перетворення в дорослу частину суспільства.
Унаслідок свого становища діти потребують особливого підходу, соціального захисту та поваги для їх прав.
Перш за все слід підкреслити ту думку, що діти – це не маленькі дорослі із маленькими правами, а що вони повноправні члени суспільства, які мають, окрім багатьох прав дорослих, і свої особливі права: право на гру, на сімейне виховання, на спілкування з однолітками.
У Конвенції втілився той прогресивний погляд, що дитинство – це не підготовка до дорослого життя, а важливий і самостійний етап життя людини.
Учениця: Основні документи із захисту прав людини мають статті, де проголошується право на освіту, а саме: ст. 26 “Загальної Декларації прав людини”, ст. 53 “Конституції України”, ст. 28 “Конвенції про права дитини”. У навчально-виховному процесі задіяні діти, учителі, батьки. У кожного із учасників навчально-виховного процесу є свої права та обов’язки. На правах та обов'язках учнів і учителів мені хотілось би сьогодні акцентувати увагу. Згідно зі Статутом школи, який складено на підставі Закону України “Про освіту” та “Про загальну середню освіту”, учні мають право:
- обирати форму, профіль навчання, індивідуальні програми;
- брати участь у науковій роботі, предметних олімпіадах, конкурсах, турнірах;
- обирати та бути обраним до органів самоврядування;
- користуватися навчальними кабінетами, спортивними залами та майданчиками, майстернями, лабораторіями, бібліотекою, побутовою базою навчального закладу;
- залучатися до роботи самодіяльних об'єднань: товариств, клубів, тощо, а також створювати їх.
Ми пам’ятаємо, що кожне право тісно пов'язане з обов'язком.
Я пропоную відкрити щоденники і прочитати, які обов'язки маємо всі ми згідно названих прав.
(Учні по черзі зачитують обов’язки ):
- виконувати правила внутрішнього розпорядку навчального закладу, Статуту школи, правила для учнів;
- Систематично й глибоко опановувати знання, практичні навички та уміння;
- Дотримуватися моральних та естетичних норм, дбайливо ставитися до шкільного майна.
Учителі мають право на:
- пошану і захист професійної честі та гідності.
Хочу акцентувати увагу на цьому пункті з прав учителів, бо він дуже тісно пов'язаний із правом дітей на освіту. Учитель має право і повинен давати учням знання. То чи не порушується це право тим учнем, який не працює на уроці, відволікає вчителя від роботи з дітьми в класі, претендуючи на особливу увагу до своїх витівок? До того ж давайте подумаємо; чи багато користі принесе такий порушник дисципліни своїм однокласникам, які не встигнуть засвоїти тему чи виконати іншу заплановану на урок роботу внаслідок втрати часу вчителем для реагування на позаштатну ситуацію під час уроку. Чи не порушує такий однокласник права кожного із нас на отримання знань під час навчального процесу? Хотілося б почути вашу думку. (Діти висловлюють свою думку, підкріплюючи прикладами із “Правил поведінки” учнів, записаних в щоденниках.)
Учень. У школі ми кожного дня зустрічаємося з учителями й однокласниками. Наше спілкування також повинно базуватися на повазі прав людини кожного і всіх. Адже так важливо, щоб школа стала тим осередком, де ми відчуваємо себе в зручно й затишно, коли немає страху перед учителем чи кимось із старших учнів або перед невивченим уроком.
Школа повинна бути таким місцем, де ми відчуваємо себе в безпеці. А безпечною школа може бути лише за умови, що кожний усвідомлює: крім прав, у нього є ще й обов'язки, до яких треба ставитися так же серйозно та відповідально, бо право неможливо реалізувати без виконання певних обов'язків.
Хоча в дитини багато прав, їй дозволено далеко не все. Використовуючи свої права, не можна діяти на шкоду іншим людям або обмежувати їхні права. Права тягнуть за собою певні обов'язки. Насправді, права не можуть існувати без обов'язків, бо тоді право не буде здійсненим. Пропоную вам розглянути плакати, розміщені на стенді. Наприклад:
-У кожної дитини є право на освіту, але й обов'язок ходити до школи, щоб право на освіту було реалізованим.
-У кожної дитини є право на медичну допомогу, але й обов'язок турбуватися про своє здоров'я, щоб рости міцним і розвиватися.
- У кожної дитини є право виражати свої думки, але ця думка повинна рахуватися з думками інших людей, щоб висловлена думка не задавала шкоди іншим.
Є право на повагу та захист честі та гідності, але ж є і обов'язок бути ввічливим, поважати батьків, учителів та працівників школи, інших учнів, захищати молодших та слабких.
Якщо ви уважно розглянете права та обов'язки дітей, правила учнів, які розміщені в наших шкільних щоденниках, проаналізуєте їх, знайдіть підтвердження висловленим думкам.
Соціальний педагог: Таким чином, ми з вами бачимо, що якщо дотримуватися правил поведінки, не принижувати честі та гідності інших, то в стінах школи ви можете почувати себе захищено та безпечно. А як почуває себе кожен із вас поза школою? Чи не принижують вас, не погрожують, не ображають? Ми постійно проводимо такі опитування, щоб захистити вас, уберегти від негараздів, від необдуманих дій та непередбачуваних наслідків. Хочу нагадати, що якщо з вами трапилась якась проблемна ситуація, обов’язково повідомте дорослих: батьків, вчительку, якій довіряєте, психолога чи соціального педагога школи. Вони обов'язково допоможуть вам, порадять, як правильно вийти із скрутного становища.
Учениця: Щоб бути захищеним на вулиці, вдома, не постраждати від злочинців та уникнути інших неприємностей, ми пропонуємо вам послухати та взяти до уваги пам'ятки.
Учениця:
Пам'ятка “Як не стати жертвою злочину”.
Щоб не стати жертвою злочину, необхідно дотримуватися певних правил у житті та вживати необхідні заходи захисту.
- У будь-якій незвичайній ситуації необхідно зберігати спокій та впевненість у своїх діях, врівноваженість та спроможність обміркування виходу із ситуації, яка склалася.
- Важливо своєчасно вжити запобіжних заходів щодо захисту свого майна та здоров'я.
- Завжди бути пильним та старатися уникати конфліктних ситуацій, які можуть спонукати виникнення злочину. А коли вже сталося так, що потрапив у неприємність, то треба зібратися та прийняти правильне рішення для виходу з ситуації з найменшими ризиками для себе, своїх близьких та свого майна.
Учениця:
- Пам’ятай, вуличні грабіжники ретельно вибирають свою жертву й часто стежать за нею. Саме тоді, коли ризик піддатися нападу тобі здається мінімальним, вони стрімко й зухвало діють.
- Якщо у вечірній час тобі треба повертатися із занять або із гостей, домовся завчасно, щоб тебе зустріли дорослі, близькі тобі люди.
- Іди додому освітленими і людними вулицями, не вибираючи для скорочення шляху дворів чи темних провулків.
- Якщо в темний час доби в безлюдному місці у тебе просять закурити – будь готовий до можливого нападу. Таке прохання часто буває лише способом приспати увагу.
- Ставтеся з недовірою до незнайомця, який просить у вас на вулиці розміняти грошову банкноту. Можливо, це трюк, щоб довідатися про вміст вашого гаманця.
Учень:
- Не заходь у ліфт із незнайомцями, якщо навіть дуже поспішаєш. У разі нападу на тебе в ліфті, намагайся натиснути кнопку «виклик диспетчера»: у працівників комунальних служб є можливість визначити місцезнаходження ліфта і викликати міліцію.
- Якщо якась біда загрожує комусь із вас, то, не гаючи часу, телефонуйте на «102». За кілька хвилин наряд міліції прибуде на місце і з’ясує прикмети злочинців та напрямок, у якому вони втекли. Запізнілий дзвінок значно знижує шанси затримати їх.
- Не будьте байдужими, якщо з кимось на ваших очах сталося нещастя. Допомагайте іншим – допоможуть і вам.
- Не гуляй сам і не шукай собі пригод у небезпечних місцях.
- Пам'ятай, що надмірна цікавість не приводить до добра: не чіпай знайдені предмети, не втручайся в чужі справи, особливо у сварки та бійки; почувши постріли, тікай в інший бік.
- Не ходи вулицями в пізній час без дорослих, намагайся виглядати чистим і охайним, аби не справляти враження бездоглядного
- Ніколи не відчиняй двері стороннім людям.
Учениця:
- Уникай підозрілих компаній.
- Не сідай в машину до незнайомої людини.
- Май ввімкнений телефон, щоб у разі небезпеки можна було зателефонувати батькам або в міліцію.
- Не розмовляй із незнайомою людиною.
- Якщо старшокласники вимагають гроші у підлітка. не втручайся сам , а поклич дорослу людину.
- Не втікай від вимагача, бо він все одно наздожене.
- Якщо в тебе вимагають гроші, телефон та інші речі, краще віддай добровільно.
- Не наближайся до п'яних, а також до тих людей, які поводяться дивно й можуть бути здатними на непередбачувані дії.
Учениця:
- Не спілкуйся з підозрілими особами, відмовляйся від їхніх доручень щось кудись віднести чи щось передати на словах.
- Не дозволяй незнайомцям заманити себе у пастку – не вір обіцянкам, відмовляйся від подарунків або запрошень в гості. прохання часто буває лише способом приспати увагу.
- Не вживай речовини сумнівного походження, що можуть викликати отруєння чи втрату самоконтролю. Май на увазі, що правопорушення, скоєне у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння, обтяжує провину.
- Не будь надто самовпевненим, у сумнівній ситуації звернися за допомогою до будь-кого з дорослих.
- Уникай місць, де збирається збуджений натовп і можливі порушення громадського порядку.
- Під час проведення масових заходів не привертай до себе увагу зухвалою поведінкою, гучними вигуками, незвичайним одягом.
- Не носи із собою предмети (ніж, патрони тощо), наявність яких може викликати підозру або вину; а ось учнівський квиток, паспорт, чи інше посвідчення особи тобі не завадять.
- Не вдавай із себе героя. Потрапивши в небезпеку, тікай у людне чи освітлене місце, користуйся міліцейським свистком, що завжди має бути напоготові.
Соціальний педагог: Дорогі друзі! Хотілось б, щоб розмова, яка відбулася, сьогодні була корисною для вас, а поради, які вам нагадали старшокласники, допомогли вам бути обачними та розумними у своїх діях. Успіху вам.
Список використаної літератури
- Декларація прав дитини.
- Конституція України.
- Конвенція ООН про права дитини.
- Закон України «Про освіту».
- Статут школи.
- Інтернет-ресурси.