Т. О. Ізюмська, методист ЛОІППО

Проблема здоров’я школярів сьогодні є гостро актуальною. Педагоги все більше усвідомлюють, що саме вони можуть немало зробити для здоров’я школяра. Це стосується кількох аспектів професійної діяльності педагога, пов’язаних з питаннями охорони здоров’я вихованців.

Основні форми і можливості впливу педагогів наступні: використання на заняттях таких елементів його змісту (фактів, аргументів, прикладів, задач), які б поступово переконували школярів у негативних наслідках шкідливих звичок для здоров’я і необхідності здорового способу життя (навчальний аспект); організаційно-педагогічна робота педагога, спрямована на формування в школі норм і традицій залучення до здорового способу життя, «моди на здоров’я».
Робота має бути спрямована на виявлення та систематизацію знань з теми «Здоровий спосіб життя», розвиток творчих здібностей учнів, виховання активної життєвої позиції, відповідального ставлення до свого здоров’я.
Робота щодо пропаганди здорового способу життя має включати такі напрямки: спортивно-масова, фізкультурно-оздоровча та агітаційно-пропагандистська робота. Мета цієї роботи - створення умов для формування в учнів здорового способу життя, дбайливого ставлення до свого здоров’я як головної життєвої цінності; залучення уваги батьків до проблеми збереження та зміцнення здоров’я дітей.

У 2016-2017 навчальному році викладання предмета «Основи здоров’я» здійснюватиметься  за навчальними програмами:
1-3 класи: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Основи здоров’я» 1 – 4 класи (автори Бойченко Т.Є., Воронцова Т.В., Гнатюк О.В., Гозак С.В., Москаленко О.Л.,  Савченко В.А.), розміщена  в посібнику Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням української мовою. 1-4 класи».- Київ: Видавничий дім «Освіта», 2013.
4 клас:  Програма для середньої загальноосвітньої школи «Основи здоров’я» 1 – 4 класи (автори Савченко О., Бібік Н., Бойченко Т., Коваль Н.), розміщена в посібнику Міністерства освіти і науки України «Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи».- Київ: Видавництво «Початкова школа», 2006.
5 - 6 класи: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Основи здоров’я» 5 – 9 класи (автори Бойченко Т.Є., Воронцова Т.В., Москаленко О.Л.,  Дерев'янко В.В., Пономаренко В.С., Поліщук Н.М., Фіцайло С.С.).
7 - 9 класи: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи здоров’я. 5 – 9 класи (автори Бойченко Т.Є., Заплатинський В.М., Дивак В.В). -Київ, Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005.
На вивчення предмета «Основи здоров’я» у 2014-2015 навчальному році передбачено:
у 1-7 класах – 1 година на тиждень;
у 8-9 класах – 0,5 години на тиждень. 
У спеціалізованих школах з поглибленим вивченням іноземних мов на вивчення предмета «Основи здоров’я» у 5-9 класах передбачено 0,5 години на тиждень.
Кількість годин на вивчення предмета може бути збільшена за рахунок варіативної частини навчального плану. У такому разі вчитель використовує чинну програму, збільшуючи кількість годин на вивчення окремих тем  програми.  Додані навчальні години доцільно використовувати на виконання  практичних робіт.
Рекомендуємо за рахунок годин варіативної складової запроваджувати факультативи з формування здорового способу життя та профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу:
1-4 класи - «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків (ХОУП)», яка складається з двох модулів: «Корисні звички» та «Цікаво про корисне»  (відповідно до наказу управління освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації від 1 червня 2010 року №261 «Про організацію роботи щодо запровадження превентивних проектів «Школа проти СНІДу», «ХОУП» у загальноосвітніх навчальних закладах області»);
8-11 класи - впроваджується обов’язковий факультативний  курс «Захисти себе від ВІЛ».
 
Оцінювання навчальних досягнень учнів
Оцінювання навчальних досягнень учнів у 2014-2015 навчальному році здійснюється:
Початкова школа – відповідно до інструктивно-методичних матеріалів щодо контролю та оцінювання  навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів (лист Міністерства освіти і науки України від 28 січня 2014 № 1/9-74).
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється вербально:  у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової; у 24 класах з предметів інваріантної складової: «Сходинки до інформатики», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура».
Відмова від  використання балів у процесі навчання учнів 2-4 класів з окремих навчальних предметів обумовлена необхідністю формування внутрішньої мотивації в навчанні, збереження психофізичного здоров'я учнів, формування адекватної самооцінки учнів, розвитку творчих здібностей учнів, формування умінь  самостійно оцінювати результати власної навчальної діяльності, розвитком навчальної самостійності учнів у здійсненні контрольно-оцінної діяльності. Окрім того,  доцільність безбального навчання викликана:
- специфікою навчальних предметів («Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво», «Сходинки до інформатики», «Основи здоров’я», «Фізична культура»);
- значними відмінностями в рівнях розвитку індивідуальних здібностей і творчих обдарувань учнів;
- переважанням колективних видів  діяльності у процесі навчання музики, фізичної культури та ін.;
- множинністю видів діяльності на уроках з предметів «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура», «Сходинки до інформатики», включенням вчителів у творчий процес.
Протягом всього періоду навчання, який проходить без використання балів, вчитель цілеспрямовано працює над формуванням в учнів навичок самостійного оцінювання результатів власної навчальної діяльності.
Основними принципами безбального навчання є: критеріальність; пріоритет самооцінки; безперервність; гнучкість і варіативність інструментарію оцінки; поєднання якісної та кількісної складових оцінки; природність процесу контролю та оцінки.
Основна та старша школа - за 12-бальною шкалою відповідно до Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (накази Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 року №329 «Про затвердження Критеріїв…» та від 30.08.2011 №996 «Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти з предметів інваріантної складової навчального плану»).
Критерії  визначають  загальні підходи  до визначення рівня навчальних досягнень учнів (вихованців)  (далі - учні) у системі загальної середньої освіти та встановлюють відповідність між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки в балах відповідно до рівнів навчальних досягнень.
Критерії  реалізуються в нормах чотирьох рівнів досягнень: початковий,  середній, достатній, високий.