У Луганському ОІППО 7 травня 2020 року відбулась VI обласна науково-практична конференція «Актуальні питання військово-патріотичного виховання в умовах сьогодення». Уперше цей захід пройшов в онлайн-режимі, з використанням програми Skype for business. Педагоги Луганщини, попри карантин, ознайомились зі здобутками провідних освітніх закладів регіону й долучились до професійної дискусії з проблемних питань.
Учасників конференції привітали Катерина Безгинська, заступник голови ЛОДА із соціальних та гуманітарних питань, та Юрій Стецюк, директор Департаменту освіти і науки ЛОДА. Модератором заходу була Ірина Цимбал, директор Луганського ОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент.
Конференція розпочалась із цікавих та ґрунтовних виступів «Військово-патріотичне виховання молоді – запорука міцної армії та держави» (доповідач – Володимир Воронцов, учитель історії та предмета «Захист Вітчизни» КНВК «Рубіжанський ліцей» Рубіжанської міської ради Луганської області), «Актуальні проблеми патріотичного виховання дітей і молоді Луганщини. Результати соціологічного дослідження щодо національно-патріотичного виховання в закладах освіти регіону» (доповідач – Світлана Лазарєва, методист кафедри управління освітою Луганського ОІППО), «Військово-патріотичне виховання ліцеїстів – майбутніх офіцерів Збройних сил України» (доповідач –Юрій Луговий, заступник начальника з виховної роботи КЗ «Луганський обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус імені героїв Молодої гвардії», полковник), «Формування системи військово-патріотичного виховання в закладах освіти засобами Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джу̀ра”)» (доповідач – Тетяна Сідєльнікова, директор Луганського обласного центру дитячо-юнацького туризму і краєзнавства), «Музейна педагогіка – ефективний засіб формування в молоді свідомого ставлення до захисту Вітчизни» (доповідач – Вікторія Куценко, завідувач методичного відділу Луганського обласного центру дитячо-юнацького туризму і краєзнавства).
Робота конференції продовжилась на секціях. Для керівників методичних об’єднань та вчителів, які викладають предмет «Захист Вітчизни», було організовано роботу секції «Предмет “Захист України”: нова назва та новий зміст». Модераторами секції виступили Оксана Пагава, завідувач кафедри педагогіки та психології Луганського ОІППО, кандидат психологічних наук, та методист цієї кафедри Геннадій Малашенко.
- Відкрив роботу секції Геннадій Малашенко, який доповів про чинні та перспективні законодавчі акти, що регулюють організацію військово-патріотичного виховання й допризовної підготовки учнівської молоді, їхній зміст і основні положення.
- Психолог відділу призову та комплектування Луганського обласного військового комісаріату Вероніка Дрожжина розкрила особливості психологічної готовності юнаків до служби в Збройних силах та інших військових формуваннях України, висвітлила проблеми, з якими стикаються молоді люди призовного віку.
- Старший офіцер-вихователь Луганського обласного ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус імені героїв Молодої гвардії» Костянтин Вощаний акцентував увагу на необхідності залучення молоді до територіальної оборони України та формування в юнаків первинних військових компетентностей.
- Учитель предмета «Захист Вітчизни» Тимонівської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів Троїцької районної ради Євген Бондар розповів про завдання військово-патріотичного та національного виховання й практичні шляхи їх реалізації в сучасній школі.
- Учитель предмета «Захист Вітчизни» Попаснянської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 21 Євгеній Устенко висвітлив специфіку та особливості військово-патріотичного виховання учнів у школі на лінії розмежування.
- Завершив виступи керівник міського методичного об’єднання вчителів предмета «Захист Вітчизни» м. Лисичанська Петро Костиря, який розкрив зміст волонтерского руху, його види та напрями роботи, практичну участь молоді в загоні швидкого реагування, охарактеризував діяльність Товариства Червоного Хреста.
Для заступників директорів з виховної роботи, педагогів-організаторів закладів загальної середньої освіти працювала секція «Гра “Джура” як ефективна складова системи військово-патріотичного виховання в різних ланках середньої освіти», модераторами якої виступили Лариса Михайлова, в. о. завідувача кафедри управління освітою Луганського ОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент, і Тетяна Сідєльнікова, директор Луганського обласного центру дитячо-юнацького туризму і краєзнавства. На секції розглядалось питання створення засобами Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») виховного простору закладу освіти, спроможного забезпечити формування особистості, для якої почуття патріотизму є глибинним ціннісним сенсом.
- Досвідом організації роботи роїв молодшої вікової групи поділилась Інна Стрільцова, педагог-організатор середньої загальноосвітньої школи І–ІІ ступенів № 7 міста Сєвєродонецька Луганської області. Вона підкреслила, що під час запровадження гри в початковій школі можуть виникнути певні труднощі, але творча співпраця дітей, батьків і вчителів позитивно вплине на формування роїв та подальший розвиток гри.
- Про впровадження виховної моделі гри «Сокіл» («Джура») в освітній процес загальної середньої освіти «Лисичанська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів № 30 Лисичанської міської ради Луганської області» розповіла заступник директора з навчально-виховної роботи закладу Юлія Петренко, а доповнила її доповідь Олена Смирнова, педагог-організатор, керівник гуртка «Сокіл» закладу, яка ознайомила присутніх із порядком створення куреня та організацією роботи куреня імені Олени Степанів, який існує при Лисичанській загальноосвітній школі І–ІІІ ступенів № 30.
- Досить вагому роль відіграє курінь й у виховній системі КНВК «Рубіжанський ліцей» Рубіжанської міської ради Луганської області». Про наступність у роботі роїв, співпрацю середньої та старшої вікових груп у одному закладі освіти, їхні досягнення розповів Володимир Воронцов, учитель історії комунального навчально-виховного комплексу «Рубіжанський ліцей» Рубіжанської міської ради Луганської області.
Секція «Військово-патріотичне виховання в роботі гуртків туристсько-краєзнавчого напряму» запросила до роботи керівників гуртків туристсько-краєзнавчого напряму закладів загальної середньої та позашкільної освіти, методистів закладів позашкільної освіти. Модераторами секції виступили Ірина Калько, доцент кафедри управління освітою Луганського ОІППО, кандидат педагогічних наук; Світлана Лазарєва, методист кафедри управління освітою Луганського ОІППО.
- Досвід патріотичного виховання молоді засобами туристсько-краєзнавчої роботи Старобільського районного Будинку творчості дітей та юнацтва представив Андрій Нещерет, керівник гуртка – методист.
- Як виховують майбутнього захисника України на заняттях туристсько-краєзнавчого гуртка Кремінської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 2 Кремінської районної ради, розповів Віктор Бобровський, учитель фізичної культури та керівник туристсько-краєзнавчого гуртка цієї школи.
- Різнопланові підходи до вирішення завдань національно-патріотичного виховання молодого покоління в роботі гуртків туристсько-краєзнавчого напряму Рубіжанського міського Центру туризму, краєзнавства, спорту та екскурсій учнівської молоді Рубіжанської міської ради репрезентувала Олена Хмельницька, методист комунальної установи.
- З діяльністю Сватівського районного молодіжного центру «Слобожанська духовна криниця ім. М. Щепенка» щодо військово-патріотичного виховання учнівської молоді ознайомила Юлія Андрєєва, методист Сватівського районного молодіжного центру.
- Центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді м. Сєвєродонецька має цікавий досвід проведення навчально-тренувальних зборів юних туристів. Вікторія Гуржій, завідувач організаційно-масового відділу цього закладу, висвітлила етапи підготовки та особливості проведення такої комплексної роботи.
Усього в межах роботи конференції було заслухано 21 виступ педагогічних працівників Луганщини.
Понад 90 учасників конференції ухвалили резолюцію, у якій, зокрема, зазначено, що підготовка молоді до захисту України, виховання поваги до професії військового є актуальними завданнями сучасної системи освіти, особливо в умовах збройного конфлікту на Сході України та окупації Автономної Республіки Крим. Педагоги визначили за необхідне провадити подальшу роботу з військово-патріотичного виховання в освітніх закладах з урахуванням викликів сьогодення.