Відповідно до плану роботи Луганського ОІППО на 2018 рік 29 листопада була проведена вчена рада, на якій заслухали звіт Володимира Черкасса, директора Тошківського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад – Дошкільний навчальний заклад» за темою «Виховання основ етичної культури школярів у навчально-виховному процесі» (звіт та презентація).

Учена рада констатує, що дослідно-експериментальна робота здійснювалась відповідно до наказу Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Луганської обласної державної адміністрації № 1195 від 16.09.2013 р. «Про продовження статусу експериментального навчального закладу регіонального рівня Тошківському НВК «ЗНЗ-ДНЗ» Луганської області».

Дослідно-експериментальна робота проводилась за затвердженою наказом програмою, у якій були передбачені теоретичне обґрунтування, практична розробка, експериментальна перевірка розробленої концепції та моделі морально-етичного виховання учнів в освітньому процесі НВК «ЗНЗ-ДНЗ».

Завданнями дослідно-експериментальної роботи заклад ставив здійснення змістовної корекції параметрів соціального, духовного розвитку дітей і способів технології особистістно орієнтованого підходу до морально-етичного виховання; оновлення педагогічних умов, які будуть сприяти переходу освітнього закладу на новий рівень розвитку духовної та моральної культури учнів.

Дослідження відбувалось у 5 етапів: підготовчий (січень – травень 2014 р.); діагностико-концептуальний (червень 2014 р. – травень 2015 р.); етап реалізації (червень 2015 р. – листопад 2016 р.); формувальний (червень 2015 р. – листопад 2016 р.); узагальнювальний (грудень 2016 р. – травень 2017 р.); коригувальний етап (червень 2017 р. – грудень 2018 р.).

Результатом стала розроблена модель морально-етичного виховання учнів, яка спрямована на розвиток моральних почуттів і рис особистості (доброти, справедливості, честі, гуманності, поваги до себе й інших), формування в учнів розуміння норм загальнолюдської та народної моралі. Практичним утіленням означеної моделі є: курс морально-етичного виховання за вибором; факультатив «Рідний край»; єдина класна година, під час якої учні всієї школи працюють одночасно над однією темою; уроки моральності; агітбригада «За здоровий спосіб життя»; соціально-педагогічні й літературно-дослідницькі проекти щодо виховання милосердя, співчуття; кіноклуб «Гідність»; психологічний клуб «Шлях до себе»; родинний клуб «Родина»; дискусійний клуб «Медіатор» тощо.

Ефективність упровадження моделі морально-етичного виховання учнів підтверджується певними змінами, що відбулись у закладі: школа поступово стає «територією прав дитини»; затвердився демократичний стиль управління; учень виступає суб’єктом навчально-пізнавальної діяльності, джерелом етичного розвитку; виховна робота етичного напряму ґрунтується на врахуванні вікових закономірностей життя особистості; учитель є фасилітатором.

З метою обґрунтування достовірності отриманих результатів проводилась діагностичне дослідження рівня розвитку моральних цінностей, творчого потенціалу та здібностей учнів, їхньої соціальної адаптації. Результати діагностики вказують на те, що на початок експерименту (жовтень 2014 р.) учні з експериментальних класів мали середній рівень моральної орієнтації (середній показник по класах 61 %), після закінчення експерименту (вересень 2018 р.) рівень моральної орієнтації покращився (середній показник – 74 %). Рівень сформованості толерантності учнів став 78 % у порівнянні з 66 % на початку експерименту. Комунікативна толерантність зросла із 43 % до 58 %.

За час експериментальної роботи школа налагодила партнерство з міжнародними організаціями, які працюють в України: ГО «Ла Страда – Україна, ADRA Ukraine, БО «Arche noVa», «Save the Children», чеський фонд «Людина в біді», Польсько-Швейцарський фонд, БФ «Восток SOS», UNICEF, ГШ «Проліска», що суттєво вплинуло на ефективність створення педагогічних умов виховання етичної культури школяра в освітньому процесі НВК «ЗНЗ-ДНЗ».

Підвищення професійної компетентності педагогічних працівників закладу освіти забезпечується постійно діючим семінаром вчителів 5–9 класів, на якому розглядаються питання виховання основ етичної культури в школярів.

Результати експериментальної роботи відображені в науково-методичному журналі Луганського ОІППО «Освіта на Луганщині», у матеріалах науково-практичної конференції «Педагогічні вектори: В. О. Сухомлинський та сучасність», міжнародному фестивалі педагогічних інновацій у номінації «Авторська програма» тощо.

Представлені матеріали забезпечують внесок у розвиток інноваційної педагогічної практики освітніх закладів Луганської області.