Відповідно до плану роботи Луганського ОІППО на 2020 рік 26 лютого була проведена вчена рада, на якій заслухали звіт Володимира Заїки, директора Золотівської багатопрофільної гімназії Попаснянської районної ради Луганської області, щодо перебігу і отриманих результатів дослідно-експериментальної роботи за темою «Педагогічні умови розвитку соціалізації учнів гімназії як засобу формування ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави».
Учена рада констатує, що дослідження здійснювалось відповідно до наказу Департаменту освіти і науки ЛОДА від від 11.04.2014 № 257 «Про продовження статусу експериментального навчального закладу регіонального рівня Золотівської багатопрофільної гімназії Первомайської міської ради».
Дослідно-експериментальна робота проводилась за затвердженою програмою, яка мала на меті теоретичне обґрунтування та експериментальну перевірку ефективності педагогічних умов розвитку соціалізації учнів як засобу формування ціннісного ставлення до суспільства та держави.
Дослідження здійснювалось у чотири етапи: діагностико-концептуальний етап (вересень 2014 р. – червень 2016 р.); розвивально-формувальний етап (липень 2016 р. – грудень 2017 р.); контрольно-узагальнювальний етап (січень – грудень 2018 р.); корекційний (січень – вересень 2019 р.).
Завданнями дослідно-експериментальної роботи були: аналіз нормативно-правових джерел і науково-методичної літератури з проблеми дослідження; проведення вхідної та вихідної діагностики соціальної компетентності учнів; проведення діагностики соціалізованості гімназистів; розробку моделі соціально компетентного випускника гімназії; розробка та впровадження в освітній процес педагогічних умов соціальної адаптації, ефективного засвоєння учнями соціальних ролей, розвитку учнівського самоврядування; узагальнення і репрезентація результатів дослідно-експериментальної діяльності закладу освіти на виставках, науково-практичних конференціях, семінарах різних рівнів, у друкованих виданнях тощо.
Результатом реалізації програми дослідження стали:
- розробка моделі соціально компетентного випускника гімназії «Я – особистість» як системи якостей особистості, здатної до самовизначення і самореалізації, самопізнання, самооцінки, самопрограмування, самоактуалізації, саморегуляції, самоконтролю, інтеграції в соціокультурний простір в єдності мотиваційного, когнітивного, діяльнісного та комунікативного компонентів;
- розробка та впровадження системи педагогічних умов соціальної адаптації, ефективного засвоєння учнями соціальних ролей, розвитку учнівського самоврядування, яка включала: підвищення рівня психолого-педагогічної грамотності вчителів закладу щодо оптимізації процесу соціалізації гімназистів як засобу формування ціннісного ставлення до суспільства й держави; залучення батьків, членів громади, закладів позашкільної освіти як партнерів гімназії до процесу соціалізації учнів і формування ціннісного ставлення до суспільства й держави; формування державницького світогляду особистості, відчуття своєї приналежності до України, потреби до збереження історичного, культурного та духовного спадку українського народу, досконале володіння українською мовою; залучення учнів до активної соціальної дії; розвиток уміння організувати свою діяльність та співпрацювати в групі, уявлення про соціальні ролі в суспільстві; оволодіння різними видами комунікації; розвиток свідомого ставлення до правил поведінки, суспільних і моральних норм життя, розуміння наслідків своїх учинків.
Діагностика соціальної компетентності та соціалізованості гімназистів виявила значну позитивну динаміку:- якщо на початку експерименту низький рівень соціальної компетентності мали 28,3 % здобувачів освіти, середній рівень – 51,2 % і високий – 20,5 %, то після його завершення низький рівень мали 10,7 %, середній – 52,7 %, високий – 36,61 %;- якщо на початку експерименту низький рівень соціалізованості мали 25 % учнів, середній рівень – 40 % і високий – 35 %, то після його завершення низький рівень мали 5 %, середній – 40 %, високий – 55 %.Отримані дані свідчать про досягнення мети дослідно-експериментальної роботи.
Представлені матеріали забезпечують певний внесок у розвиток інноваційної педагогічної практики освітніх закладів Луганської області щодо створення умов ефективної соціалізації здобувачів освіти.