Відповідно до плану роботи Луганського ОІППО на 2019 рік 18 грудня була проведена вчена рада, на якій заслухали звіт Олени Комаристої, заступника директора Гірської обласної спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Луганської області, щодо перебігу та отриманих результатів дослідно-експериментальної роботи за темою «Управлінські умови створення здоров’язберігаючого середовища для дітей з обмеженими можливостями».
Учена рада констатує, що дослідження здійснювалось відповідно до наказу Департаменту освіти і науки ЛОДА від 11.04.2014 № 263 «Про надання статусу експериментального навчального загальноосвітнього закладу регіонального рівня».
Дослідно-експериментальна робота закладу спрямована на впровадження в освітній процес управлінських умов, що сприятимуть якісному вдосконаленню змісту спеціальної освіти, організації здоров’язбережувального освітнього середовища для дітей з порушенням інтелектуального розвитку.
Дослідження здійснювалось у п’ять етапів: підготовчий (2014 р.), дослідно-концептуальний (2015 р.), формувальний (2015–2016 рр.), узагальнювальний (2017–2018 рр.), коригувальний (2019 р.).
Аналіз статистичних даних за рівнем захворюваності учнів підтвердив необхідність корекції просвітницько-профілактичної роботи з урахуванням конкретних діагнозів учнів, розширення педагогічного впливу на батьків і рідних учнів в усвідомленні важливості здоров’я як однієї з ключових цінностей людства. Саме тому акцент було зроблено на формування та корекцію управлінських умов щодо створення здоров’язбережувального середовища школи-інтернату.
Були визначені такі компоненти управлінських умов: організаційний (організація раціонального харчування, медичних оглядів, оздоровчих процедур; регулювання рухового режиму; моніторинг показників здоров’я школярів; контроль за рівнем фізичних, розумових та емоційних навантажень учнів, зміцнення розвивального середовища); методичний (застосування здоров’язбережувальних технологій навчання і виховання учнів); психологічний (забезпечення емоційного комфорту учнів; їх психолого-педагогічний супровід; спрямування діяльності шкільної психологічної служби на збереження та зміцнення здоров’я учнів і професійного здоров’я вчителів); педагогічний (професійний розвиток педагогів, постійний моніторинг здоров’язбережувального процесу); аксіологічний (формування культури здоров’я особистості учня та позитивного ставлення до власного здоров’я і позитивної мотивації на здоровий спосіб життя); педагогіка партнерства (координація діяльності закладу освіти та зусиль сім’ї зі створення умов для забезпечення здоров’я учнів).
Педагоги активно впроваджують такі здоров’язбережувальні освітні технології: пальчикова гімнастика, пальчиковий театр, дихальна гімнастика, казкотерапія, пісочна терапія, арт-техніки, методика зорово-координаційних вправ, корекційні подушечки, вправи для формування постави, гімнастика для очей, фізкультурно-оздоровчі заходи тощо.
Педколектив розробив корекційно-розвивальні програми для різних вікових та оздоровчих груп дітей згідно з індивідуальними показниками здоров’я дітей: «Корекція дрібної моторики в дітей з ООП», «Арт-терапія», «Зростаємо здоровими». Ефективним способом підтримання працездатності учнів є проведення динамічних перерв, чому сприяє спеціальне обладнання: сенсорні доріжки, тактильні ігрові панно, сенсорні м’ячі, дидактичні пуфи, конструктори «LEGO».
На допомогу педагогам і батькам розроблений консультативний курс «Особлива дитина».
Задля організації освітнього середовища в класних кімнатах створені: «Зони розвитку дитини», які містять дидактичне, фізкультурне, корекційне обладнання; «Кімната психологічного розвантаження» – простір для розвитку дитини та гармонізації її психоемоційного стану – обладнана дитячими тактильними доріжками, дошками за методикою Монтессорі, різноструктурними тактильні матеріали, світловими приладами для психологічного розвантаження, безкаркасними меблями.
Моніторингові дослідження за результатами експерименту показали, що рівень тривожності в дітей на початку експерименту був 49 %, а після завершення – 31 %, рівень агресивності знизився із 40 % до 29 %. Спостереження за рівнем захворюваності дітей виявило позитивну динаміку: якщо у 2015 році захворювання на ГРВІ становили 65,5 %, то у 2018 році – 31,4 %. Рівень захворювання дихальних шляхів знизився з 36 % до 21,9 %, рівень захворювання ЛОР-органів - з 8,8 % до 4,2 %, рівень захворюваності на інфекційні хвороби у 2015 році становив 5,6 %, у 2018 році – 0 %.
Результати дослідження були представлені на VIII Міжнародному форумі «Інноватика в сучасній освіті» (м. Київ, 2016 р.), Усеукраїнській науково-практичній конференції «Система надання освіти дітям з особливими потребами в умовах сучасного навчального закладу» (м. Лисичанськ, 2015, 2016, 2017 рр.), міжобласному науково-практичному семінарі «Методи роботи з підлітками щодо профілактики та збереження їхнього репродуктивного здоров’я» (м. Сєвєродонецьк – Краматорськ, 2016 р.) та інших регіональних науково-практичних семінарах, семінарах-тренінгах і сторінках шкільного сайту.