I. Керівники та методисти районних (міських) методичних кабінетів (центрів) та методичних установ відділів освіти об'єднаних територіальних громад
«Фандрейзинг та основи проєктної діяльності в закладах освіти: досвід європейських країн»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: жовтень – листопад 2020 року.
Мета: скласти в учасників проєкту загальне уявлення щодо освітнього проєктного менеджменту та сформувати практичні навички розробки власних освітніх проєктів.
Завдання проєкту:
- ознайомити учасників із категорійним апаратом фандрейзингової діяльності та проєктного менеджменту;
- викласти сучасні підходи, методи та основні інструменти проєктного менеджменту;
- виробити навички організаційно-управлінської діяльності щодо написання освітніх проєктів;
- надати можливість отримати практичний досвід у заповненні аплікаційної форми та написанні проєктів.
Очікувані практичні результати:
- набуття навичок пошуку грантів в інформаційному середовищі, їх аналіз та класифікація;
- структуроване та цілісне уявлення щодо організації проєктного менеджменту в освітньому закладі;
- розробка власної проєктної документації.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
ІІ. Керівники та методисти районних (міських) методичних кабінетів (центрів) та методичних установ відділів освіти об'єднаних територіальних громад
«Внутрішня система забезпечення якості освіти»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: березень – квітень 2020 року.
Мета: скласти в учасників проєкту загальне уявлення про внутрішню систему забезпечення якості освіти та сформувати практичні навички розробки власних систем, з урахуванням особливостей освітнього закладу.
Завдання проєкту:
- ознайомити учасників з категорійним апаратом системи забезпечення якості освіти;
- викласти сучасні підходи, методи та основні інструменти створення в закладі освіти внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- виробити навички організаційно-управлінської діяльності щодо організації внутрішнього аудиту.
Очікувані практичні результати:
- набуття навичок створення факторно-критеріальної моделі оцінювання в системі внутрішнього аудиту;
- структуроване та цілісне уявлення щодо організації внутрішньої системи забезпечення якості освіти в ЗЗСО;
- розробка власного положення про організацію внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
ІІІ. Керівники гуртків туристсько-краєзнавчого та національно-патріотичного напрямів
«Спортивний туризм як засіб національно-патріотичного виховання дітей та молоді»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: серпень 2020 року.
Мета: професійний розвиток керівників гуртків туристсько-краєзнавчого та національно-патріотичного напрямів із питань прикладної фізичної й туристсько-спортивної підготовки, організації та проведення навчально-тренувальних походів у процесі навчання, виховання, розвитку учасників Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)» та підготовки їх до підсумкового наметового таборування.
Завдання проєкту:
- ознайомити учасників із сучасними концептуальними засадами патріотичного виховання;
- ознайомити з методологічними основами технологій прикладної фізичної й туристсько-спортивної підготовки, організації та проведення спортивних навчально-тренувальних походів;
- сформувати навички організації спортивного навчально-тренувального походу як початкового етапу підсумкових освітніх таборувань учасників Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)»;
- сформувати навички розробки організації та проведення походів.
Очікувані практичні результати: набуття навичок організації навчально-тренувальних походів як початкового етапу підсумкового таборування учасників Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»).
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
ІV. Керівники гуртків хореографічного напряму
«Українське хореографічне мистецтво як засіб національно-патріотичного виховання особистості»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: березень – травень 2020 року.
Мета: професійний розвиток керівників гуртків хореографічного напряму щодо формування національної свідомості дітей у системі позашкільної освіти засобами української народної хореографії.
Завдання проєкту:
- розглянути з учасниками історіографію народного танцю як засобу збереження та розвитку національних традицій;
- поглибити знання про український народний танець, його види, засоби виконання, естетичне оформлення;
- формувати навички створення хореографічних картинок, етюдів, композицій.
Очікувані практичні результати: набуття навичок використання українського народного танцю як засобу патріотичного виховання дітей у системі позашкільної освіти.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
V. Керівники та педагоги закладів дошкільної освіти й педагогічні працівники дошкільних закладів з інклюзивною освітою
«Партнерська взаємодія з батьками – необхідна умова успішного інклюзивного навчання»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: лютий – березень 2020 року.
Мета: підвищення рівня професійної компетентності керівних і педагогічних кадрів закладів дошкільної освіти з питань соціального партнерства в інклюзивній освіті.
Завдання проєкту:
- ознайомити з основними напрямами реалізації державної політики України у сфері інклюзивної освіти;
- поглибити та систематизувати професійно-фахові знання педагогів щодо форм та методів роботи з батьками дошкільнят з ООП;
- розвивати навички педагогів щодо використання ефективних прийомів для конструктивної взаємодії з батьками;
- сприяти підвищенню рівня професійної компетенції фахівців у розумінні психолого-педагогічних особливостей процесу інклюзії;
- ознайомити педагогів з основними стратегіями формування позитивної атмосфери у дитячому колективі;
- формувати навички асертивної поведінки у педагогів для вирішення конфліктних ситуацій;
- популяризувати досвід роботи закладів дошкільної освіти області з питань побудови ефективного партнерства з батьками вихованців.
Очікувані практичні результати: репрезентація досвіду ефективної партнерської взаємодії учасників освітнього процесу в умовах інклюзивного навчання у вигляді мініпроєктів.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
VІ. Учителі мистецтва закладів загальної середньої освіти та музичні керівники закладів дошкільної освіти
«Розвиток музично-ритмічних здібностей дітей засобами гри на немелодичних ударних інструментах»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: березень – травень 2020 року.
Мета: підвищення методичного та практичного рівнів професійної компетентності учасників проекту, які реалізують мистецьку галузь у закладах загальної середньої освіти до реалізації освітньої політики держави шляхом опанування новітніми практиками, технологіями, методиками, формами, методами професійної діяльності на засадах інноваційних освітніх підходів.
Завдання проєкту:
- Систематизувати знання та сформувати розуміння щодо:
- інноваційної діяльності вчителів, які реалізують мистецьку галузь у закладах загальної середньої освіти;
- особливостей упровадження предметно-інтегративного підходу до мистецької освіти в умовах Нової української школи;
- ознайомлення з художньо-педагогічними технологіями на уроках мистецтва в початковій школі (інтегративні, проблемно-евристичні, інтерактивні, ігрові, сугестивні та арт-терапевтичні, інформаційні);
- Сформувати вміння (навички):
- працювати з типовими освітніми програмами (мистецька освітня галузь), створювати на їхній основі календарне планування уроків мистецтва, працювати з підручниками «Мистецтво»;
- обирати та застосувати сучасні методики, художньо-педагогічні технології на уроках мистецтва в освітньому процесі;
- активізувати розвиток музично-ритмічних здібностей дітей засобами гри на немелодичних (елементарних) інструментах.
- Розвинути якості/цінності/ставлення до:
- гнучкості до змін та постійного професійного розвитку;
- інноваційного мислення;
- розвитку творчого потенціалу особистості, самостійного критичного мислення, ціннісних орієнтацій;
- збагачення емоційно-почуттєвої сфери та розвитку художніх і загальних здібностей;
- виховувати інтерес до гри в оркестрі;
- формування універсальних якостей творчої особистості;
- інтегративної освіти;
- лідерства;
- комунікативної спрямованості;
- толерантності;
- адаптивності.
Очікувані практичні результати:
‑ організація мистецької педагогічної діяльності на засадах компетентністного, діяльнісного, особистісно орієнтованого, ігрового, інтегрованого підходів та принципів «педагогіки партнерства»;
‑ упровадження предметно-інтегративного підходу до мистецької освіти в закладах освіти;
- упровадження виконавської діяльності дітей на уроці, в позакласній роботі та у вільний час;
‑ використання сучасних методик, методів, форм і технологій під час навчання молодших школярів на уроках мистецтва;
‑ готовність до змін та інноваційної діяльності, гнучкість, постійний професійний розвиток.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
VІІ. Учителі трудового навчання та предмета «Технології» закладів загальної середньої освіти
«Формування ключових та предметних компетентностей учнів на уроках трудового навчання»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: квітень 2020 року.
Мета: удосконалення знань і практичних навичок вчителів трудового навчання щодо формування у учнів ключових і предметних компетентностей у освітньому середовищі загальноосвітніх навчальних закладів; підвищити рівня професійної майстерності.
Завдання проєкту:
- оволодіти інструментарієм ефективного формування в учнів ключових і предметних компетентностей;
- оволодіти основами підприємницької діяльності, навичками створення бізнес-проєктів;
- удосконалити навички застосування цифрових технологій на уроках трудового навчання;
- поповнити свою професійну скарбничку новими цікавими проєктами.
Очікувані практичні результати: підготовка банку проєктів для вчителів трудового навчання.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
VІІІ. Керівники та педагогічні працівники закладів освіти
«Створення в закладах освіти комплексної системи попередження та реагування на випадки насильства»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: лютий – березень 2020 року.
Мета: підвищення рівня професійної компетентності керівних і педагогічних кадрів закладів освіти з питань запобігання та протидії насильству та надання своєчасної допомоги, ефективної підтримки учасникам освітнього процесу у випадках насильства.
Завдання проєкту:
- систематизувати та поглибити професійно-фахові знання слухачів про шляхи й методи запобігання та протидії насильству в закладах освіти;
- ознайомити з основними напрямами реалізації державної політики у сфері запобігання та протидії насильству та соціально-правового захисту дітей в Україні;
- поглибити знання щодо причин, різних форм і проявів насильства, його наслідків;
- розвивати навички ідентифікації ситуацій жорстокого поводження, насильства, ґендерно зумовленого насильства, домашнього насильства, булінгу;
- опрацювати алгоритм виявлення, реагування на випадки насильства та перенаправлення постраждалих;
- сформувати вміння/розвивати навички слухачів зі складання згідно законодавства України локальних документів закладів освіти щодо запобігання та протидії насильству;
- сформувати вміння/розвивати навички слухачів з визначення структури та змісту системної профілактичної роботи з запобігання та протидії насильству для кожної цільової групи учасників освітнього процесу.
Очікувані практичні результати:
- набуття навичок ідентифікації постраждалих дітей від жорстокого поводження, домашнього насильства, булінгу;
- структуроване та цілісне уявлення щодо організації безпечного освітнього середовища в закладі;
- розробка нормативних документів закладу освіти з питань запобігання та протидії насильству;
- залучення працівників освіти до участі в освітніх проектах з питань запобігання та протидії насильству.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
ІХ. Учителі початкових класів закладів загальної середньої освіти
«Медіаграмотність молодших школярів в умовах Нової української школи»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: березень – травень 2020 року.
Мета: привернути увагу вчителів України до вкрай важливих освітніх питань – медіаграмотності та критичного мислення школярів і педагогів. Ці навички є ключовими в житті людини ХХІ століття.
Завдання проєкту:
- спонукати вчителів початкових класів до розуміння того, що світ навколо разюче змінився, став цифровим, а тому потрібно розвивати нові медіаосвітні компетентності;
- оволодіти новими інноваційними медіаосвітніми технологіями;
- сформувати здатність аналізувати види та тексти медіа, засоби комунікації, критично сприймати медіатексти, володіти методами, прийомами психологічного захисту від непотрібної інформації, безпечної поведінки в медійному просторі, навичками організації особистісного медійного простору (у тому числі й творчими);
- розвивати мотивацію щодо формування індивідуальної медіаграмотності.
Очікувані практичні результати:
- створення творчих проєктів «Я в медіапросторі»;
- створення простих медіапродуктів «Практична медіаосвіта: творчі завдання для учнів».
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
Х. Учителі-словесники
«Аналіз художнього тексту на уроках словесності в середній школі»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: лютий 2020 року.
Мета: формування в слухачів уміння використовувати науковий та методичний інструментарій для планування, підготовки та проведення уроків, що передбачають роботу з текстами різних типів.
Завдання проєкту:
• ознайомити слухачів з методологією та методикою проведення лінгвістичного, лінгвостилістичного, стилістичного, літературного, концептуального та комплексного аналізу художніх текстів;
• поширити знання про сучасні підходи до визначення тексту як найскладнішої лінгвістичної одиниці, типології текстів, про концепції аналізу текстів;
• сформувати вміння використовувати сучасні інформаційно-комунікативні технології на уроках, що передбачають роботу з текстами різних типів.
Очікувані практичні результати:
• розробка уроку «Аналіз прозового твору (в старших класах)» або «Аналіз прозового твору (в середніх класах)», позаурочного заходу «Дорогами визначних творів»;
• репрезентація учасниками проєкту професійного розвитку майстер-класу з проведення фрагмента уроку «Аналіз прозового твору (в старших класах)» або «Аналіз прозового твору (в середніх класах)», позаурочного заходу «Дорогами визначних творів».
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
ХІ. Учителі історії
«Використання міждисциплінарних зв’язків у викладанні дисциплін соціально-гуманітарного циклу»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: березень ‒ квітень 2020 року.
Мета: формування в слухачів уміння використовувати науковий та методичний інструментарій для планування, підготовки та проведення уроків, що передбачають міждисциплінарні зв'язки між дисциплінами соціально-гуманітарного (історії), мистецькознавчого і природознавчого циклів.
Завдання проєкту:
• ознайомити слухачів з варіативністю використання інтеграційних зв'язків соціально-гуманітарних і мистецькознавчих дисциплін;
• сформувати навички використання міждисциплінарних методів викладання;
• визначити особливості інтеграції дисциплін гуманітарного та природничого циклів
• поширити знання про сучасні підходи до використання міждисциплінарних зв'язків в процесі викладання історії.
Очікувані практичні результати:
• розробка фрагменту уроку історії з можливістю використання інтеграційних зв'язків соціально-гуманітарного з мистецькознавчим або природничим (історична географія) освітніх циклів;
• репрезентація учасниками проекту професійного розвитку майстер-класу (проведення фрагмента уроку) з можливістю використання інтеграційних зв'язків соціально-гуманітарного з мистецькознавчим або природничим (історична географія) освітніх циклів.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
ХІІ. Учителі французької мови
«Інноваційні підходи до вивчення французької мови в Новій українській школі»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: березень ‒ травень 2020 року.
Мета: покращення якості викладання іноземних мов в контексті положень «Нової української школи» та вдосконалення професійної майстерності вчителів французької мови.
Завдання проєкту:
• сприяти професійному розвитку вчителів французької мови через рефлексію власної фахової діяльності, а також шляхом самооцінювання та співпраці зі своїми колегами;
• подолати усталені стереотипи щодо ролі вчителя в освітньому процесі як ретранслятора інформації та сприяти їхньому усвідомленню власної ролі як організатора освітнього процесу, що зосереджує особливу увагу на результатах навчання.
Очікувані практичні результати:
• розробки уроків;
• презентації авторських доробок.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
ХІІІ. Учителі біології та екології
«Застосування інноваційних педагогічних технологій у шкільній біологічній освіті»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: березень ‒ червень 2020.
Мета: розвиток професійної компетентності вчителів біології та екології в контексті положень Концепції «Нова українська школа», оволодіння технологією розвитку критичного мислення учнів, покращення якості викладання біології та вдосконалення професійної майстерності вчителів біології.
Завдання проєкту:
• розглянути методики та принципи сучасного уроку біології та екології;
• ознайомити з особливостями комунікативного підходу до вивчення та викладання біології;
• розглянути сутність, мету та завдання інтерактивних технологій;
• ознайомити із особливостями застосування ІКТ на уроках біології та екології;
• надати науково-методичну підтримку вчителям щодо особливостей застосування ІКТ на різних етапах уроку;
• навчити моделювати урок за інноваційними педагогічними технологіями в шкільній біологічній освіті.
Очікувані практичні результати:
• розробки уроків;
• репрезентації авторських доробок;
• підготовка консультантів з питань упровадження інноваційних технологій на уроках біології та екології.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
ХІV. Учителі хімії
«Розвиток критичного мислення учнів у шкільній хімічній освіті»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: жовтень ‒ грудень 2020.
Мета: розвиток методичної компетентності вчителів хімії у сфері інноваційних освітніх технологій, оволодіння технологією розвитку критичного мислення учнів, активізація творчих здібностей учителів.
Завдання проєкту:
− розглянути сутність, мету та завдання технології розвитку критичного мислення;
− ознайомити з умовами створення середовища для розвитку критичного мислення школярів;
− надати трифазну структуру уроку та особливості організації уроку за цією технологією;
− відпрацювати спектр прийомів та методів щодо розвитку критичного мислення учнів на різних етапах уроку;
− проаналізувати відмінність між традиційною системою навчання та навчанням за технологією розвитку критичного мислення;
− навчити моделювати урок за даною технологією, аналізувати та оцінювати.
Очікувані практичні результати: банк розробок уроків за технологією розвитку критичного мислення.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
ХV. Учителі математики, фізики, астрономії
Формування дослідницької компетентності на уроках фізико-математичного циклу та в позаурочний час»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: жовтень ‒ грудень 2020.
Мета: удосконалення методичної компетентності вчителів щодо формування та розвитку в учнів навичок дослідницької роботи як ключової компетентності Нової української школи.
Завдання проєкту:
– розглянути основні принципи технології формування дослідницької компетентності на уроках математики, фізики та астрономії;
– розглянути форми організації дослідницької роботи в позаурочний час;
– запропонувати алгоритм підготовки та проведення уроків вивчення нового матеріалу у формі дослідження;
– надати методику проведення навчальних аналітичних та експериментальних досліджень на різних етапах опанування нової інформації;
– навчити розробляти навчальні дослідницькі завдання для різних етапів процесу навчання;
– створити банк якісних, кількісних та експериментальних завдань з математики, фізики, астрономії , спрямованих на виконання дослідження певної проблеми.
Очікувані практичні результати:
– розробки уроків-досліджень для різних етапів опанування питань шкільної програми з математики, фізики та астрономії;
– розробки астрономічних спостережень дослідницької спрямованості.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.
ХVІ. Практичні психологи, учителі-логопеди, учителі-дефектологи, педагоги, які працюють в інклюзивному просторі
«Сенсомоторний розвиток. Сенсорна інтеграція. Як підняти свої заняття на новий рівень»
Термін реалізації проєкту професійного розвитку: травень ‒ червень 2020.
Мета: формування компетентностей педагогів закладів загальної середньої та дошкільної освіти, необхідних для ефективної роботи в інклюзивному освітньому середовищі з дітьми з порушеннями сенсомоторного розвитку; ознайомлення з основними принципами організації освітнього процесу дітей з порушенням сенсомоторного розвитку та формування в них практичних навичок
використання педагогічних технологій сенсорної інтеграції в професійній діяльності; ознайомлення зі шляхами та моделями професійного співробітництва як основи командного підходу до забезпечення додаткової підтримки дітей з порушенням сенсомоторного розвитку.
Завдання проєкту:
• надати учасникам знань про сучасні тенденції розвитку інклюзивної освіти як одного із пріоритетних напрямів забезпечення рівного доступу дітей до освіти;
• надати учасникам знань про особливості функціонування процесу сенсорної інтеграції; про вплив сенсомоторного розвитку на навчання;
• сформувати навички роботи у команді супроводу дитини з порушенням сенсомоторного розвитку;
• сформувати вміння застосовувати ефективні технології навчання дітей з порушенням сенсомоторного розвитку;
• сформувати навички організації сенсорно розвивального середовища та зони сенсорного розвантаження;
• сформувати позитивне ставлення до інклюзивної освіти та професійний розвиток;
• сформувати вміння використовувати набуті знання в практичній професійні діяльності.
Очікувані практичні результати:
• засвоїти основні принципи та закономірності сенсомоторного розвитку дітей з особливими освітніми потребами;
• оволодіти науково обґрунтованими методами та сучасними технологіями щодо організації сенсорної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами під час освітнього процесу,
• організовувати освітній процес з урахуванням сенсомоторних особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами;
• репрезентація досвіду впровадження принципів сенсорної інтеграції в закладі освіти;
• створювати сприятливі умови для взаємодії дітей в умовах інклюзивної освіти.
За результатами участі в ППР учасники отримують сертифікати.