27 – 28 жовтня 2016 року у м. Вінниця відбувся Другий Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії».

Мета конгресу - актуалізація проблеми й визначення стратегій розвитку освіти дітей з особливими потребами в Україні.

Участь у конгресі взяли українські та зарубіжні науковці, працівники обласних департаментів освіти і науки та інститутів післядипломної педагогічної освіти, ПМПК, спеціалісти в галузі спеціальної, інклюзивної, загальної освіти, представники громадських організацій, люди з інвалідністю і їх батьки з України, Польщі, Словаччини, США, Китаю, Італії.

У виступах  науковців було детально обговорено сучасні принципи інклюзії в освіті і відбувся пошук ефективних технологій її застосування:

Засенко Вячеслав Васильевич:

Мы бросаемся из одной крайности в другую. Не нужно идеализировать ни одну из форм – спец или инклюз.

Категория детей с ООП – абсолютно разные дети с точки зрения качества, методики, содержания  обучения.

Важно – обеспечить сохранение здоровья. Охранный здоровьезберегающий режим не всегда можно обеспечить в условиях инклюзивного обучения (слабовидящий ребенок теряет зрение из-за высоких учебных нагрузок. У детей с нарушением интеллекта развиваются невротичные нарушения, поведенческие из-за несоответствующих интеллектуальных нагрузок).

Главное – дифференциация и  качественный выбор формы обучения.

Видеть прогноз развития – жизненные перспективы, доступные виды труда – сегодня специальные заведения могут решают эту проблему.

Колупаева Алла Анатоіївна:

Предмет «дефектология» изжил себя, поскольку объект – дефект. Сейчас предмет «специальная педагогика», объект – ребенок и развитие.  

Ми стоїмо на обороні спеціальних закладів – це осередки надання кваліфікованої корекційно-розвиткової допомоги.

Не толерантность, а равенство.

Упродовж двох днів конгресу тривала робота секційних засідань та майстер-класів, зокрема:

  • «Біомеханічні особливості порушень у ділянці верхніх кінцівок у дітей із ДЦП. Прийоми методу «нейродинамічного моделювання рухів» у спеціальній педагогіці та психології»,
  • «Лялька як персона: педагогічний підхід для соціального і психологічного розвитку дитини»,
  • «Формування математичних навичок за системою НУМІКОН (NUMICON) у дітей із синдромом Дауна»,
  • «Прикладний аналіз поведінки (aba applied behavior analysis) як ефективний метод корекційно-розвивальної роботи для дітей зі спектром аутизму».

Під час Конгресу відбулась нарада фахівців Міністерства освіти і науки України з представниками обласних департаментів освіти і науки. До участі у нараді було запрошено працівників обласних Департаментів освіти і науки та інститутів післядипломної педагогічної освіти, які опікуються питаннями інклюзивної освіти. Луганську область представляла  Галенко Любов Анатоліївна, методист з інклюзивної освіти Луганського ОІППО.

Під час наради було розглянуто низку організаційних та змістовних питань щодо впровадження інклюзивної освіти в Україні, зміни у нормативних документах, що регламентують освіту дітей з особливими освітніми потребами.

Основні питання та положення, які  висвітила Симоненко Т. В., начальник відділу освіти дітей з особливими потребами департаменту загальної середньої та дошкільної освіти:

  1. Подальша оптимізація мережі спеціальних шкіл-інтернатів:
  • спеціальні заклади тільки для дітей зі складними порушеннями розвитку;
  • з вересня 2017 року буде припинено набір дітей із затримкою розумового розвитку до спеціальних шкіл-інтернатів;
  • можливість закриття санаторних шкіл-інтернатів, інтернатів для дітей малозабезпечених родин та інших;
  • скорочення кількості типів спеціальних закладів (зокрема, об’єднання закладів для сліпих та слабозорих, глухих та слабочуючих);
  • дискусійним є питання забезпечення вихованців шкіл-інтернатів одягом, питання про проживання у гуртожитку (джерела фінансування).
  1. 2. Наразі розробляється Положення про Інклюзивний ресурсний центр (ІРЦ).

ІРЦ – установа, яка буде надавати комплексну допомогу дітям, батькам, вчителям, фахівцям, і буде мати ширші повноваження, ніж сучасні ПМПК. Центральний ІРЦ планується створити на базі Інституту спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України.

  1. Оплата праці педагогічним працівникам, які працюють в класах з інклюзивним навчанням.

Симоненко Т. В. повідомила про неодноразові звернення педагогічних працівників різних регіонів України щодо можливості отримання грошової надбавки за роботу з дітьми з особливими освітніми потребами як за додаткове навантаження. Симоненко Т. В. зауважила, що ні у якій країні світу подібних надбавок не передбачено, але на розсуд місцевих органів чи адміністрації можливо відповідне стимулювання та заохочення педагогічних працівників.

  1. Забезпечення дітей з особливими освітніми потребами підручниками.

Симоненко Т. В. наголосила, що наразі актуальної залишається проблема забезпечення учнів підручниками, виданими шрифтом Брайля. Основною причиною є недосконалість статистичної інформації про кількість у регіонах дітей з порушеннями зору, які потребують такої літератури. Наприклад, у Миколаївській області така розбіжність була максимальною і становила: за даними медичної статистики – 32 дитини шкільного віку, за заявками освітніх установ – 3 дитини. Симоненко Т. В. актуалізувала важливість надання коректної та своєчасної статистичної інформації щодо кількості в регіонах дітей з особливими освітніми потребами.

  1. Звітна документація та облік роботи асистенті вчителя (вихователя).

Наразі розробляється Журнал для фіксації роботи асистента вчителя (вихователя). Зразки таких журналів буде розміщено на сайті Інституту модернізації змісту освіти для громадського обговорення.