Мета:
Навчальна: провести узагальнення та систематизацію навчальних досягнень учнів із теми «Прості речовини. Метали й неметали», продовжити формування загальнонавчальних навичок.
Розвиваюча: сприяти розвитку пізнавального інтересу, пізнавальної активністі учнів шляхом внутрішньої мотивації до навчання, емоційної сфери, уважності, толерантності.
Виховна: сприяти формуванню наукового світогляду про єдність речовин, взаємозв’язок складу, будови та властивостей речовин та їх застосування, вести професійну орієнтацію.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма уроку: урок - гра аукціон.
Обладнання : мультимедійний комплекс, матеріал для жеребкування.
Методи: інтерактивні, інформаційно-комп’ютерні, самооцінки та взаємо- оцінки.
Хід уроку
1. Організація класу.
2. Актуалізація та мотивація.
Учитель: діти як ви вважаєте, чи великий оточуючий нас світ?
А скільки в ньому цікавого, незвіданого? Але дещо вам вже вдалося дізнатися.
Яку останню тему ми з вами вивчали останнім часом? Давайте разом спробуємо в ній навести лад. Тема уроку: «Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу з теми «Прості речовини. Метали й неметали».
Люди якої професії мають знати найбільше про товари, які продають?
Так, це менеджери. Вони часто проводять аукціони. Тому ми з вами теж проведемо аукціон, на якому ви будите запропоновувати свої знання, а купуватимете завдання.
3. Узагальненя та систематизація знань.
Спробуйте об’єднатися в 4 команди, витягнувши зі скриньки ваш лотерейний білет (аркуш із номером команди).
Усього на аукціон виставлено 5 лотів:
- Лот 1 «Кому що»: кожне питання —1 б.
- Лот 2 «Манускрипт»: повна відповідь — 7 б.
- Лот З «Лист»: повна відповідь — 5 б.
- Лот 4 «Перекупка»: кожне рівняння — 2 б.
Розігрується 1-й лот. Його умови:
Гравці кожної команди по черзі відповідають на питання вчителя. За правильну відповідь гравець одержує 1 бал. Якщо відповідь неправильна, право відповіді переходить до іншої команди. Асистент веде особистий залік відповідей гравців. Кількість питань повинна відповідати кількості гравців.
Питання «Кому що…»
- У якому періоді знаходиться хімічний елемент Оксиген?
- Який порядковий номер Оксигену?
- Назвіть відносну атомну масу Феруму.
- Яку молекулярну формулу має проста речовина кисень?
- Назвіть порядковий номер Феруму.
- У якій групі знаходиться хімічний елемент Ферум?
- До елементів якого типу належить Оксиген?
- Як називаються продукти взаємодії простих речовин з киснем.
- Назвіть формулу Ферум (ІІІ) оксиду.
- Іржавіння заліза — це явище фізичне чи хімічне?
- Який природний процес сприяє збільшенню кисню в повітрі?
- До якого типу належать реакції одержання кисню в лабораторії?
- Чому дорівнює відносна молекулярна маса кисню?
- Як називаються реакції за участі кисню?
- В якій групі періодичної системи знаходиться Оксиген?
- Яку валентність може виявляти Ферум у сполуках із киснем?
- Назвіть порядковий номер Феруму.
- Заряд ядра атома Оксигену.
- До якого типу належать реакції горіння?
- Назвіть кількість атомів у молекулі простої речовини залізо.
- До елементів якого типу належить залізо?
- Назвіть формулу Ферум ( ІІ) оксиду.
- Проста речовина кисень важча чи легша за повітря?
- Назвіть формулу води.
- Що називають каталізатором?
- Хто відкрив Оксиген?
- Скільки в організмі людини міститься Оксигену?
- Яке найбільше родовище залізних руд в Україні?
Лот 2 «Манускрипт»
Кожна команда одержує аркуш із назвами простих речовин “Кисень” і “Залізо”. За три хвилини гравці команди записують на аркуші властивості (фізичні або хімічні) цієї речовини, вивішують на дошці, захищають свої відповіді. Кожна правильна властивість — 1 бал.
Сумарна кількість правильних відповідей зараховується до банку команди й особистого заліку кожного гравця. Заповнюється протокол.
Лот 3 «Лист»
Лист 1
- Кисень — це хімічно активна речовина, що складається з двох атомів Гідрогену. Він майже не розповсюджений у земній корі, де зустрічається у вільному стані. У вигляді простої речовини кисень входить до складу тільки морської води.
Лист 2
- Залізо — газоподібна речовина, безбарвна, що добре проводить електричний струм, взаємодіє з неметалами, металами, добре розчиняється у воді, у земній корі зустрічається в сполуках із киснем і сіркою.
Лист 3
- Оксиген — хімічний елемент, метал, з відносною атомною масою32, у сполуках виявляє змінну валентність, з хімічними елементами металами й неметалами утворює сполуки — солі.
Лист 4
- Ферум — проста речовина, що має постійну валентність II, із відносною атомною масою 26, входить до складу гемоглобіну крові, найпоширеніший елемент на Землі.
Команди обговорюють лист, потім представник кожної команди зачитує його, виправляє помилки. Повна правильна відповідь — 5 балів.
За кожну помилку віднімається 1 бал, право виправити помилку переходить до іншої команди. Сума зараховується до банку команди й особистого заліку кожного гравця. Результат заноситься до протоколу.
Лот 4 «Перекупка»
- На дошці вивішуються незакінчені рівняння реакції. Гравці команди по черзі виходять до дошки, дописують рівняння і розставляють коефіцієнти. Кожне правильно записане рівняння приносить 2 бали у банк команди й особистий залік кожного гравця. (Кількість рівнянь відповідає кількості гравців.)
- Дописати рівняння і розставити коефіцієнти.
Команда 1
- О2+H2= 4. Fe + Cl2=
- Al+O2= 5. Si+O2=
- H2O2= 6. CS2+ O2=
Команда 2
- Мg+ O2= 4. KClO3=
- Zn+ O2= 5. Fe+ O2=
- S+ O2= 6. PH3+ O2=
Команда 3
- Na+ O2= 4. C+O2=
- P+ O2= 5. Hg O=
- Cu+ O2= 6. H2S+ O2=
Команда 4
- Fe + S= 2. N2+ O2= 3. KMnO4=
- Mg+ O2= 5. Li+ O2= 6. CH4+ O2=
3. Підведення підсумків уроку.
Ось і відбувся аукціон ваших знань. Комусь із вас пошастило більше, а комусь менше, але головне, що знання завжди в ціні. І я сподіваюсь, що надалі ви краще й вигідніше зможете реалізувати їх у подальшому житті.
4. Оцінювання. Асистент, будь ласка, надайте звіт про торги.
5. Домашне завдання: повторити параграфи 12-16, С. 84-110. Підготуватися до контрольної роботи за темою.