Мета:
Навчальна. Узагальнити й поглибити знання учнів про властивості речовин, набуті в курсах «Природознавство», «Фізика» та під час вивчення теми «Речовина. Властивості речовин»; ознайомити учнів із методами вивчення хімічних сполук і явищ; дати поняття про спостереження та експеримент як методи дослідження в хімії; показати значення експерименту в хімічних дослідженнях; продовжити формування навичок безпечного поводження з речовинами та хімічним обладнанням.
Розвивальна. Формувати розумові вміння: аналізувати, порівнювати, робити висновки, співставляти різні хімічні поняття. Формувати логічні вміння: здійснювати доказові міркування, логічно викладати думки. Формувати вміння творчої діяльності: самостійно застосовувати знання до вирішення практичних завдань. Формувати якості мислення: самостійність (прагнення самостійно проводити міркування, знайти своє рішення, робити власні висновки тощо), критичність (прагнення до оцінки якості відповідей своїх товаришів).
Виховна. Формування таких якостей особистості, як відповідальність, організованість, дисциплінованість, обов'язок, гідність, порядність, скромність, та ін.; сумлінне ставлення до праці, культура та дисципліна праці, ініціатива й творчість, повага до людей.
Тип уроку. Комбінований.
Методи навчання. Словесні (бесіда), наочні (демонстрація речовин), практичні (виконання вправ, виконання лабораторної роботи), частково пошукові.
Форми роботи. Фронтальна, індивідуальна, робота в малих групах.
Обладнання. Підручник: Хімія, 7 клас, П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : Академія, 2007.
Тестова програма MyTestXPro (демо-версію можна скачати за посиланням
Комп’ютери.
Інструктивні картки до лабораторної роботи.
Штатив для пробірок, пробірки, пальник, сухе пальне, сірники, скляна паличка, тримач для пробірок.
Вода, кухонна сіль, розчин AgNO3.
Структура уроку
І. |
Організаційний етап |
1-2 хв |
ІІ. |
Оголошення теми і завдань уроку |
2-4 хв |
ІІІ. |
Актуалізація опорних знань. Контроль знань та їх коригування |
7-9 хв |
IV. |
Засвоєння нових знань |
20-25 хв |
V. |
Рефлексія |
5-6 хв |
VI. |
Підсумки уроку |
3-4 хв |
VII. |
Домашнє завдання |
1 хв |
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Розминка
Доброго дня, друзі! Ми знову зібралися разом на уроці хімії. Подаруйте один одному посмішку, а я бажаю кожному з вас, щоб на цьому уроці ви були:
«У»- уважними;
«С»- спокійними;
«П»- працелюбними;
«І»- ініціативними;
«Х»-хоробрими.
А одним словом, я бажаю вам УСПІХУ!
І не тільки на уроках хімії, бо як зазначав філософ Е. Ільєнков: «Усе людське життя – це не що інше, як постійне бажання досягти успіху у вирішенні нових питань та проблем».
Тож підніміть руку, хто бажає досягти успіху?
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
Підготуємо зошити до роботи, записуємо дату та тему уроку.
Не забувайте, що під час вивчення кожного письмового предмету, в тому числі й хімії, ми вчимося охайно, правильно працювати з діловими паперами, що знадобиться нам у багатьох видах професійної діяльності. Враховуючи тему нашого уроку, вміння писати правильно, розбірливо, охайно стає однією з головних умов успіху, якого ми прагнемо.
Сьогодні наш урок присвячений тому, без чого не можливо уявити хімію, тому, що ви прагнете бачити і виконувати на кожному уроці хімії. Це експеримент.
Отже, тема нашого уроку «Фізичні та хімічні властивості речовин. Як досліджують речовини і хімічні реакції. Спостереження та експеримент у хімії».
Наші завдання:
- пригадати, що ми знаємо про властивості речовин;
- визначити, які властивості називають хімічними;
- пригадати основні методи, якими досліджують речовини та хімічні реакції;
- познайомитися з основними етапами експерименту;
- використати набуті знання для дослідження речовини.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Контроль знань та їх коригування.
Насправді ви вже неодноразово мали справу з речовинами на уроках природознавства, фізики, хімії. Коли ввели поняття «речовина» в цьому році, ви дізналися, що таке властивості та які властивості називають фізичними, вчилися їх визначати.
Я пропоную вам пройти тестування за допомогою комп’ютерної програми (додаток 1), щоб з’ясувати, що ви знаєте і пам’ятаєте та до якого матеріалу треба повернутися та повторити (вчитель проводить інструктаж щодо роботи з тестовою програмою).
Тест виконують усі члени групи, результат записують в індивідуальних картках в графу «Тестування».
ІV. Засвоєння нових знань.
Бесіда
Ви бачите на моєму робочому столі дві пронумеровані пробірки, заповнені рідинами (вода і розчин кухонної солі). Чи погодитеся ви, якщо я буду стверджувати, що в обох пробірках вода?
Вислухавши учнів (їх пропозиції можна записати на дошці), допомогти їм дістатися наступних висновків:
- без проведення додаткових дослідів на питання відповісти не можливо;
- для вивчення речовин використовують наступні методи дослідження: спостереження, вимірювання, експеримент (записати в індивідуальних картках).
Робота з підручником
З’ясуємо за допомогою підручника, що саме намагаються визначити хіміки, досліджуючи речовини (с. 93).
Лабораторна робота (оформлюється в індивідуальних картках)
Пропоную вам провести експеримент по визначенню складу кухонної солі (можна розповісти учням, навіщо проводять такі дослідження речовин).
Учитель разом з учнями визначає основі етапи експерименту – від постановки мети до аналізу результатів та їх використання.
(Перед виконанням досліду необхідно повторити правила роботи з пальником.
Для формування висновків учням надається таблиця (додаток 2)).
Дослід 1. Дослідження речовини: визначення її складу. Мета. Визначити, атоми яких хімічних елементів входять до складу кухонної солі. Обладнання. Штатив для пробірок, пробірки, пальник, сухе пальне, сірники, скляна паличка. Речовини. Вода, кухонна сіль, розчин AgNO3. |
||
Порядок дій |
Спостереження |
Висновок |
Додайте до кухонної солі 1-2 мл води. Перемішайте розчин скляною паличкою. Запаліть сухе пальне. Занурте в розчин кухонної солі скляну паличку і внесіть її у полум’я. Спостерігайте за кольором полум’я. |
|
До складу кухонної солі входять атоми ___________________. |
До розчину кухонної солі додайте 0,5 мл розчину AgNO3.
|
|
До складу кухонної солі входять атоми ___________________. |
Загальний висновок. Кухонна сіль складається з _______________________________________. Її хімічна формула _____________. |
Для доведення наявності Хлору в складі кухонної солі нам довелося провести хімічну реакцію між розчинами кухонної солі та AgNO3, яка супроводжувалася утворенням нової речовини.
Такі властивості речовини, які виявляються при перетворенні речовини на іншу речовину називаються хімічними (заповнюють схему в індивідуальних картках).
ВЛАСТИВОСТІ РЕЧОВИНИ
фізичні
виявляють за допомогою органів чуття або вимірюванням, не перетворюючи речовину на іншу
хімічні
виявляють при перетворенні речовини на іншу речовину (при хімічних реакціях)
Бесіда
Від чого, на вашу думку, залежало – буде чи ні реагувати з кухонною сіллю AgNO3? Чи відбулася б реакція, якщо в складі кухонної солі не було Хлору? – Якщо проведення цієї реакції свідчить про наявність Хлору, то мабуть за його відсутності така реакція не відбувається. Отже,
Хімічні властивості речовини залежать від її складу та внутрішньої будови (записують в картках).
Робота з підручником
У хімії об’єктом дослідження є не тільки речовини, а й хімічні реакції. З’ясуємо за допомогою підручника, що саме намагаються визначити хіміки, досліджуючи хімічні реакції (с. 94-95).
Лабораторна робота (оформлюється на індивідуальних картках)
Пропоную вам провести дослідити хімічну реакцію між магнієм та хлоридною кислотою (можна розповісти учням, навіщо проводять такі дослідження речовин).
Учитель разом з учнями визначає основі етапи експерименту – від постановки мети до аналізу результатів та їх використання.
(Перед виконанням досліду необхідно повторити правила роботи з кислотами.
Для формування висновків учням пропонується відповісти на питання).
Дослід 2. Дослідження хімічної реакції. Мета. Визначити, за яких умов і з якою швидкістю відбувається реакція між магнієм Mg та хлоридною кислотою HCl, які ефекти її супроводжуютьl. Визначити склад продуктів реакції. Обладнання. Пробірки. Речовини. Порошок Mg, розчин HCl. Порядок дій. Додайте до порошку Mg, 1-2 мл розчину HCl.
Спостереження.__________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Рівняння реакції. Складіть рівняння хімічної реакції між Mg і HCl, якщо її продуктами є MgCl2 та газ водень Н2. Пригадайте, як в рівнянні реакції позначається виділення газу. Доберіть коефіцієнти. _________________________________________________________________________ Висновок. Дайте відповіді на питання. Швидко чи повільно відбувається реакція? _________________________________________________________________ Чи необхідні додаткові умови для проведення реакції (нагрівання, опромінення, підвищення тиску)? ___________________________________________________________________________ Реакція супроводжується виділенням чи поглинанням тепла. |
V. Рефлексія.
Проведіть самооцінку результатів роботи на уроці.
- Можу визначити і назвати фізичні властивості речовини:
А) ні Б) так В) частково
- Знаю умови протікання хімічних реакцій:
А) ні Б) так В) частково
- Знаю ознаки хімічних реакцій (явища, що супроводжують хімічні реакції):
А) ні Б) так В) частково
- Можу спланувати і провести хімічний експеримент:
А) ні Б) так В) частково
- Можу провести експеримент за інструкцією
А) ні Б) так В) частково
- Можу спостерігати та оформлювати результати експерименту:
А) ні Б) так В) частково
- 7. Роблю висновки за результатами експерименту:
А) ні Б) так В) частково
- Розумію, навіщо досліджують речовини та хімічні реакції:
А) ні Б) так В) частково
- Розумію різницю між хімічними та фізичними властивостями
А) ні Б) так В) частково
Шкала оцінювання: визначте суму балів, якщо
ні - 0 балів; частково – 1 бал; так – 2 бали
Результат:
1-4 бали – початковий рівень засвоєння
5-9 балів – середній рівень засвоєння
10-14 балів – достатній рівень засвоєння
15-18 балів – високий рівень засвоєння
Вчитель надає рекомендації учням залежно від рівня засвоєння.
VІ. Підсумки уроку.
Учні здають свої індивідуальні картки. Вчитель пояснює, що після перевірки оформлення ними результатів досліду 1 (та досліду 2, якщо виконували) отримані бали будуть додані до результату тестування. Також будуть додані бали, отримані за роботу на уроці.
Остаточна сума балів – оцінка за роботу на уроці.
VІІ. Домашнє завдання: повт. §4, вивч. §15, впр. 114-116 (письмово).