Підготовка до ІІІ (обласного) і ІV (Всеукраїнського) етапів Всеукраїнської олімпіади з російської мови і літератури проводиться з кращими учнями – переможцями попередніх турів. У зв’язку з цим слід звернути увагу школярів на питання й завдання підвищеної складності.

 

Традиційно це елементи різних видів мовних розборів (фонетичного, лексичного, морфемного, словотворчого, морфологічного, синтаксичного), а також вправи орфоепічного характеру, пов’язані з нормами вимови й постановки наголосу в словах, і правописні завдання – на дотримання правил російської орфографії та пунктуації.

У багатьох олімпіадних завданнях є матеріал із культури мовлення й слововживання. Учні повинні бути налаштовані на нове в мові й мовленні (наприклад, значення й вживання нових слів, сучасні способи словотвору та под.).

Творчі роботи (частіше це твори-мініатюри обсягом не більше за одну сторінку) потребують вміння лаконічно, чітко, обґрунтовано висловлювати свої думки, дотримуючись особливостей обраного жанру. Важлива власна, оригінальна позиція.

Школярі мусять володіти навичками виконання комплексного (тобто повного, усебічного) аналізу текстів різних стилів (художнього, наукового, публіцистичного), хоча найчастіше об’єктом дослідження стає поетичний вірш.

Старшокласники зустрічаються з явищем, коли «чисті» типи мовлення в текстах практично відсутні, а превалюють змішані, у яких один тип мовлення домінує (наприклад, розповідь з елементами опису, роздум з елементами розповіді та ін.).

Рекомендуємо детально проаналізувати з учнями всі завдання ІІ етапу олімпіади (9-11 кл.) і детальні, аргументовані відповіді на них (див. сайт ЛОІППО).

Доцільно врахувати і «технічний» аспект виконання олімпіадних завдань:

  • у чернетці, що залишається в учасника, можна розмістити відповіді в будь-якому порядку, писати скорочено;
  • виконуючи закриті тести, не треба переписувати умови – достатньо використати відповідні цифри, літери, позначки тощо.