Тема: повні й неповні речення, тире у неповних реченнях

Мета: навчати учнів розрізняти повні й неповні речення, уживати тире у неповних реченнях, удосконалювати вміння правильно інтонувати неповні речення; розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних конструкцій в усному й писемному мовленні, сприяти розвиткові логічного мислення, уваги, пам’яті, спостережливості; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати культуру мовлення; виховувати почуття любові до рідної землі та рідного слова. 

Очікувані  результати: учні вміють розрізняти повні й неповні речення; встановлюють опущений у неповних реченнях головний член; правильно ставлять тире в неповних реченнях, обґрунтовують вживання простих  неповних речень у складних і діалогах; правильно інтонують неповні речення. 

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, дидактичний матеріал. 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань. 

Птиця красна своїм пір’ям,

а людина – знанням

Народна творчість 

Хід уроку


І. Організаційний момент.

(Привітання, знайомство з учнями.)

ІІ. Ознайомлення з темою, метою та завданнями уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда за опорними таблицями «Просте речення», «Односкладне речення».
(Після повторення вивченого матеріалу учні розгортають зошити, записують дату проведення уроку, тему)

Слайд 1-2

Учитель звертає увагу на епіграф. 

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Слайд 3

Постановка проблемного питання: як ви думаєте, чому речення називаються неповними? (Припущення учнів.) 

Учитель: Залежно від того, чи всі члени речення наявні у ньому, чи якийсь пропущений, речення поділяються на повні й неповні. 

  1. Робота з підручником.

А) Вправа 237 (усно).

Учитель: Давайте спробуємо зробити висновок: якими членами речення є пропущені в кожному реченні слова?

Учитель: Пропущеним може бути будь-який член речення, але найбільше відчувається відсутність присудка і підмета.

Слайд 4

Учитель коментує.

Слайд 5 

Прислів’я йде з розуму, а розум – (пропущено присудок йде, який можна відновити з попереднього контексту) за прислів’ям.

Добрі слова лікують, погані – (пропущено підмет слова, який можна відновити з попереднього контексту) вбивають. 

Учні переписують у зошити подані речення. 

Учитель: Діти, як ви вважаєте, до якого жанру УНТ відносяться подані речення? (Відповіді учнів.)

Учитель звертає увагу на те, що саме прислів’я і приказки є джерелом мудрості нашого народу, носіями його багатовікового досвіду. 

Учитель: А тепер давайте подивимося, як автори підручника розглядують цю тему.

Б) Бесіда за правилами на с. 151;

В) Вправа 239. Знайти у вправі неповні речення, зміст яких можна відтворити за першою частиною і записати. 

Робота з картками. Один учень працює біля дошки. 

Прочитайте речення. Підкресліть у кожному граматичну основу. Чому в реченнях не ставимо тире? Перебудуйте речення так, щоб у них потрібно було поставити тире. 

У дитини заболить ручка, а в матері заболить серце (Нар. тв.).

Далеко йде добра слава, а погана слава йде ще далі (Нар. тв.).

Місяць світить ясно, а сонце світить ще ясніше (Нар. тв.).

Бджоли раді цвіту, люди рад літу (Нар. тв.).

Дерево міцне корінням, а людина своїм умінням (Нар. тв.). 

Інтерактивна фізкультхвилинка

«ТАК» чи «НІ» 

  • У неповних реченнях прощено один або кілька членів? (ТАК)
  • У неповних реченнях на місці пропущеного члена речення ставимо двокрапку? (НІ)
  • На місці пропущеного члена речення у вимові роблять паузу? (ТАК)
  • Найчастіше у неповних реченнях відчувається відсутність додатка? (НІ)
  • Найчастіше у неповних реченнях відчувається відсутність присудка чи підмета? (ТАК)
  • На місці пропущеного члена речення часто ставиться тире? (ТАК) 

Учитель: Мова – наше багатство, і ми маємо постійно дбати про її чистоту:

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від води

Вона хай буде –

зазначав Максим Рильський. Ми маємо уникати русизмів, які, не секрет, притаманні мовленню нашого регіону. Увага на слайд 6 

(Переклад прислів’їв українською. Один учень біля дошки) 

Учитель: Діти, скажіть, чи вмієте ви складати пазли? Є бажаючі спробувати? 

Складання пазлів.

Двоє учнів отримують завдання скласти пазли так, щоб утворилися речення (пазли зроблені з мапи України, учні збирають її , утворюючи речення, після виконаної роботи склалася мапа України). Пропоновані речення:

  1. Рідна земля – мати, а чужа – мачуха.
  2. Єдність і братерство – велика сила.

Поки триває робота з пазлами, клас опрацьовує вправу 241(1 ряд – перше речення, 2 ряд – друге речення), 3 ряд – третє речення). записані  речення.

Увага на слайд.

Діти мають пояснити вживання тире. 

Учитель: Давайте подивимося, що ж у нас вийшло: Україна – єдина та неподільна, як і має бути.

(Слайд 7 – коментуємо речення, які утворилися). 

Перевірка вправи № 241. 

Учитель: Звертаю вашу увагу на використання неповних речень (слайд 8). Найчастіше неповні прості речення вживаються в діалогічному мовленні. Особливо в репліках – відповідях. Увага на слайд 9. Робота зі слайдом. 

Діти отримують завдання скласти діалог із неповними реченнями. 

Перевірка виконаної роботи. Оцінювання. 

Учитель: Дозвольте вам нагадати, що неповні речення слід відрізняти від односкладних, у яких наявний тільки один головний член речення, а другого немає і не може бути. Наприклад: Надворі світає. Також вважаю за потрібним підкреслити, якщо при іменникові – підметові є обставина, то це не є називним реченням. Пов'язаний присудок, і таке речення буде двоскладним неповним. Наприклад: Спокій навкруги. (Учні записують приклади). 

Узагальнююча бесіда.

Які речення називаються неповними?

Що роблять на місці пропущеного члена речення у вимові?

Який розділовий знак ставимо на місці пропущеного члена речення? 

Домашнє завдання. Слайд 10.

Пропонується проектна робота

«Прес- конференція на тему «Односкладні речення. Неповні речення» 

Інформаційний привід: згадати вивчені види речень.

Діти розподілені на групи, кожна з яких має відповідне завдання, а саме:

  1. Розповісти про обраний вид речення.
  2. Підготувати запитання до інших учасників щодо їхніх видів речень.
  3. Зазначити, яку групу вважає своїм конкурентом і чому.

Форма виступу довільна. 

Бажаю успіхів!