Тема: повні й неповні речення, тире у неповних реченнях
Мета: навчати учнів розрізняти повні й неповні речення, уживати тире у неповних реченнях, удосконалювати вміння правильно інтонувати неповні речення; розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних конструкцій в усному й писемному мовленні, сприяти розвиткові логічного мислення, уваги, пам’яті, спостережливості; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати культуру мовлення; виховувати почуття любові до рідної землі та рідного слова.
Очікувані результати: учні вміють розрізняти повні й неповні речення; встановлюють опущений у неповних реченнях головний член; правильно ставлять тире в неповних реченнях, обґрунтовують вживання простих неповних речень у складних і діалогах; правильно інтонують неповні речення.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Птиця красна своїм пір’ям,
а людина – знанням
Народна творчість
Хід уроку
І. Організаційний момент.
(Привітання, знайомство з учнями.)
ІІ. Ознайомлення з темою, метою та завданнями уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда за опорними таблицями «Просте речення», «Односкладне речення».
(Після повторення вивченого матеріалу учні розгортають зошити, записують дату проведення уроку, тему)
Слайд 1-2
Учитель звертає увагу на епіграф.
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Слайд 3
Постановка проблемного питання: як ви думаєте, чому речення називаються неповними? (Припущення учнів.)
Учитель: Залежно від того, чи всі члени речення наявні у ньому, чи якийсь пропущений, речення поділяються на повні й неповні.
- Робота з підручником.
А) Вправа 237 (усно).
Учитель: Давайте спробуємо зробити висновок: якими членами речення є пропущені в кожному реченні слова?
Учитель: Пропущеним може бути будь-який член речення, але найбільше відчувається відсутність присудка і підмета.
Слайд 4
Учитель коментує.
Слайд 5
Прислів’я йде з розуму, а розум – (пропущено присудок йде, який можна відновити з попереднього контексту) за прислів’ям.
Добрі слова лікують, погані – (пропущено підмет слова, який можна відновити з попереднього контексту) вбивають.
Учні переписують у зошити подані речення.
Учитель: Діти, як ви вважаєте, до якого жанру УНТ відносяться подані речення? (Відповіді учнів.)
Учитель звертає увагу на те, що саме прислів’я і приказки є джерелом мудрості нашого народу, носіями його багатовікового досвіду.
Учитель: А тепер давайте подивимося, як автори підручника розглядують цю тему.
Б) Бесіда за правилами на с. 151;
В) Вправа 239. Знайти у вправі неповні речення, зміст яких можна відтворити за першою частиною і записати.
Робота з картками. Один учень працює біля дошки.
Прочитайте речення. Підкресліть у кожному граматичну основу. Чому в реченнях не ставимо тире? Перебудуйте речення так, щоб у них потрібно було поставити тире.
У дитини заболить ручка, а в матері заболить серце (Нар. тв.).
Далеко йде добра слава, а погана слава йде ще далі (Нар. тв.).
Місяць світить ясно, а сонце світить ще ясніше (Нар. тв.).
Бджоли раді цвіту, люди рад літу (Нар. тв.).
Дерево міцне корінням, а людина своїм умінням (Нар. тв.).
Інтерактивна фізкультхвилинка
«ТАК» чи «НІ»
- У неповних реченнях прощено один або кілька членів? (ТАК)
- У неповних реченнях на місці пропущеного члена речення ставимо двокрапку? (НІ)
- На місці пропущеного члена речення у вимові роблять паузу? (ТАК)
- Найчастіше у неповних реченнях відчувається відсутність додатка? (НІ)
- Найчастіше у неповних реченнях відчувається відсутність присудка чи підмета? (ТАК)
- На місці пропущеного члена речення часто ставиться тире? (ТАК)
Учитель: Мова – наше багатство, і ми маємо постійно дбати про її чистоту:
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від води
Вона хай буде –
зазначав Максим Рильський. Ми маємо уникати русизмів, які, не секрет, притаманні мовленню нашого регіону. Увага на слайд 6
(Переклад прислів’їв українською. Один учень біля дошки)
Учитель: Діти, скажіть, чи вмієте ви складати пазли? Є бажаючі спробувати?
Складання пазлів.
Двоє учнів отримують завдання скласти пазли так, щоб утворилися речення (пазли зроблені з мапи України, учні збирають її , утворюючи речення, після виконаної роботи склалася мапа України). Пропоновані речення:
- Рідна земля – мати, а чужа – мачуха.
- Єдність і братерство – велика сила.
Поки триває робота з пазлами, клас опрацьовує вправу 241(1 ряд – перше речення, 2 ряд – друге речення), 3 ряд – третє речення). записані речення.
Увага на слайд.
Діти мають пояснити вживання тире.
Учитель: Давайте подивимося, що ж у нас вийшло: Україна – єдина та неподільна, як і має бути.
(Слайд 7 – коментуємо речення, які утворилися).
Перевірка вправи № 241.
Учитель: Звертаю вашу увагу на використання неповних речень (слайд 8). Найчастіше неповні прості речення вживаються в діалогічному мовленні. Особливо в репліках – відповідях. Увага на слайд 9. Робота зі слайдом.
Діти отримують завдання скласти діалог із неповними реченнями.
Перевірка виконаної роботи. Оцінювання.
Учитель: Дозвольте вам нагадати, що неповні речення слід відрізняти від односкладних, у яких наявний тільки один головний член речення, а другого немає і не може бути. Наприклад: Надворі світає. Також вважаю за потрібним підкреслити, якщо при іменникові – підметові є обставина, то це не є називним реченням. Пов'язаний присудок, і таке речення буде двоскладним неповним. Наприклад: Спокій навкруги. (Учні записують приклади).
Узагальнююча бесіда.
Які речення називаються неповними?
Що роблять на місці пропущеного члена речення у вимові?
Який розділовий знак ставимо на місці пропущеного члена речення?
Домашнє завдання. Слайд 10.
Пропонується проектна робота
«Прес- конференція на тему «Односкладні речення. Неповні речення»
Інформаційний привід: згадати вивчені види речень.
Діти розподілені на групи, кожна з яких має відповідне завдання, а саме:
- Розповісти про обраний вид речення.
- Підготувати запитання до інших учасників щодо їхніх видів речень.
- Зазначити, яку групу вважає своїм конкурентом і чому.
Форма виступу довільна.
Бажаю успіхів!