Відповідно до плану роботи Луганського ОІППО на 2018 рік 26 грудня була проведена вчена рада, на якій заслухали звіт Інни Радченко, завідувача комунального дошкільного навчального закладу «Ластівка» Міловської селищної ради Луганської області, про перебіг і результати дослідно-експериментальної роботи за темою «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільному навчальному закладі як умова повноцінного фізичного розвитку дитини» за 2014–2018 (звіт та презентація).
Учена рада констатує, що дослідно-експериментальна робота здійснювалась відповідно до наказу Департаменту освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації від 15.09.2014 № 13 С «Про надання статусу експериментального навчального закладу регіонального рівня КДНЗ «Ластівка» Міловської селищної ради Луганської області».
Дослідно-експериментальна робота проводилась за затвердженою програмою, у якій передбачалось теоретичне обґрунтування та експериментальна перевірка системи фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми дошкільного віку щодо зміцнення їхнього фізичного здоров’я в умовах дошкільного закладу освіти.
Дослідження здійснювалось у чотири етапи: 1) діагностично-концептуальний етап (травень 2014 р. – серпень 2015 р.): 2) розвивально-формувальний етап (вересень 2015 р. – червень 2016 р.); 3) контрольно-узагальнювальний етап (липень 2016 р. – вересень 2017 р.); 4) корекційний етап (жовтень 2017 р. – грудень 2018 р.).
Завдання дослідно-експериментальної роботи мали на меті вивчення зарубіжного й вітчизняного досвіду фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми дошкільного віку щодо зміцнення їхнього фізичного здоров’я в умовах дошкільного закладу; уточнення змісту поняття «здоров’я» та визначення складників здоров’я дитини дошкільного віку, показників і рівнів фізичного здоров’я дошкільника; розробку й апробування системи фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми щодо зміцнення їхнього фізичного здоров’я в умовах дошкільного закладу; аналіз та узагальнення результатів дослідно-експериментальної роботи.
У межах реалізації програми дослідження використовувались такі методи: 1) емпірично-діагностичний (вивчення нормативних, інструктивно-методичних документів, наукової, психологічної та спеціальної літератури за темою експерименту, анкетування, опитування, тести, бесіди); 2) праксиметричний (аналіз педагогічного та медичного досвіду); 3) обсерваційний (пряме й непряме спостереження); 4) теоретичний (моделювання, узагальнення, систематизація, порівняння тощо).
На основі наявних визначень було з’ясовано, що здоров’я – це комплексна структура, усі складники якої (фізичний, психічний, духовний, соціальний) спрямовані на формування особистісної цілісності людини. Для виокремлення показників фізичного здоров’я використовувались наукові праці провідних учених – Е. Вільчковського, О. Дубогай, О. Кононко, С. Пахарєвої та інших дослідників. Основними складниками та показниками фізичного здоров’я дошкільника визначені: наявність або відсутність відхилень в організмі; відповідність біологічного віку хронологічному; рівень фізичної підготовленості, витривалості; рівень функціонування основних систем організму; ступінь опірності й стійкості організму до хвороби; пристосовуваність до мінливих умов зовнішнього середовища.
З метою обґрунтування достовірності отриманих результатів проводилась діагностика стану фізичного розвитку дошкільників, рівня готовності педагогічного колективу до здійснення дослідно-експериментальної роботи, рівня знань батьків з проблеми фізичного здоров’я дітей. Отримані дані зумовили висновок про необхідність розроблення системи фізкультурно-оздоровчої роботи, яка спрямована на: створення здоров’збережувального середовища, збільшення обсягу рухової активності дітей, широке залучення батьків до виховання здорової дитини, популяризацію здорового способу життя.
Мета розробленої системи – сприяти зміцненню здоров’я дітей дошкільного віку, активізації рухового режиму в дошкільному закладі, вихованню в дітей потреби в здоровому способі життя.
Підвищенню професіоналізму педагогів сприяли різні форми методичної роботи: семінари «Ефективне використання здоров’язбережувальних технологій в умовах ДНЗ», «Використання елементів спорту у фізкультурно-оздоровчій в роботі дошкільного закладу», методичний фестиваль «Здоров’язбережувальні технології в дії», майстер-клас «У здоровому тілі – здоровий дух», консультації: «Організація та проведення піших переходів», «Культурно-гігієнічні навички як засіб зміцнення здоров’я», «Організація рухового режиму малюків у закладі дошкільної освіти» тощо. Вихователі розробили проект «Рости здоровою, дитино!», який дозволив змінити стиль роботи з дітьми, підвищити дитячу самостійність щодо зміцнення власного здоров’я.
Основними складовими частинами системи фізкультурно-оздоровчої роботи щодо зміцнення фізичного здоров’я визначені: здоров’язбережувальне середовище, фізичне виховання, формування валеологічного світогляду дітей, загартування, корекційна робота, діагностична робота.
Для підвищення рівня обізнаності батьків з проблеми зміцнення фізичного здоров’я дітей проводились консультації, бесіди: «Загартування замість лікування», «Значення ранкової зарядки», «Ігри з піском», «Зміцнюємо імунітет дитини», «Значення дитячого туризму», «Фізична культура в дошкільному віці» тощо, розроблені методичні порадники, пам’ятки.
У результаті впровадження системи фізкультурно-оздоровчої роботи створене сприятливе середовище для зміцнення фізичного здоров’я дошкільників, знижені показники захворюваності дошкільників, підвищений рівень професіоналізму педагогів щодо забезпечення рухової активності дошкільників та знань батьків щодо зміцнення здоров’я дітей.
Комплексна діагностика стану фізичного розвитку дітей свідчить про покращення основних показників фізичного здоров’я дошкільників, зокрема сили, витривалості, швидкості, гнучкості, спритності. Так, у вересні 2016 р. високий і середній рівні фізичної підготовленості мали 62 % дітей, а у вересні 2018 р. цей показник збільшився на 26 % і становив 88 %. Загальна картина стану захворюваності за останні три роки показує, що рівень пропусків вихованцями закладу через хворобу знизився на 5 %, що свідчить про якісну роботу педагогів щодо зміцнення фізичного здоров’я вихованців.
Отже, представлені матеріали забезпечують унесок у розвиток інноваційної педагогічної практики закладів дошкільної освіти Луганської області щодо зміцнення фізичного здоров’я дітей дошкільного віку.